اپلیکیشن‌های رنگارنگ روتوش سلفی را بشناسید


کلمه سلفی یا عکس ازخودگرفته ظاهراً برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ استفاده شده، و در سال ۲۰۱۳ توسط مؤسسه لغت‌نامه آکسفورد به عنوان واژه سال انتخاب شده‌است.
امروزه در اینستاگرام نزدیک به دویست میلیون عکس با هشتگ سلفی (#Selfie) پیدا می‌شود که هر روز به تعدادشان نیز اضافه می‌شود.

 

معمولاً از سلفی‌ها به عنوان عکس‌های خام و بدون ویرایش یاد می‌شود، اما در دنیای اپلیکیشن‌های رنگارنگ امروز، آن‌هم اپلیکیشن‌های پیشرفته عکاسی، روتوش سلفی‌ها هم به شدت رواج پیدا کرده. حالا می‌شود در عرض چند دقیقه، سلفی را تبدیل به عکسی کرد که گویی توسط عکاسان حرفه‌ای برای پشت جلد مجله‌های مد گرفته شده است!

---
ادامه خبر

6 نکته برای عکاسی در شب


عکاسی در شب می‌تواند عکس‌هایی زیبا و دیدنی را برایتان به ارمغان بیاورد. خیابان‌های شهر در رنگارنگ‌ترین زمانشان هستند، هنگامی که چراغ‌های رنگارنگ خیابان‌ها روشن هستند. غروب آفتاب رنگ‌های درخشانی را می‌سازد که می‌تواند منظره‌ی زیبایی را برایتان به منظور عکاسی در شب ایجاد کند. شما می‌توانید عکس‌های در نور کم شب را به کمک یک اس‌ال‌آر و کیت‌لنزی که به همراه آن گرفته‌اید بگیرید. همه اس‌ال‌آرها نیازهای مقدماتی برای عکاسی در شب را دارند. دوربین‌های کامپکت «فشار بده و بگیر» یا point and shot که دارای تنظیمات دستی باشند نیز می‌توانند برای این‌کار استفاده شوند. در ادامه چند نکته مقدماتی برای گرفتن عکسای زیبا در شب و یا نور کم ارائه می‌شود.
---
ادامه خبر

تشخيص عيوب تصوير در فتوشاپ


يكي از مهم‌ترين و پركاربردترين ابزارهايي كه فتوشاپ براي ويرايش ـ رتوش و بازسازي تصاوير در اختيار ما قرار داده، ابزار هيستوگرام است. بايد توجه داشت كه اين ابزار مختص فتوشاپ نبوده و در ساير نرم‌افزارهاي گرافيك و ويرايش تصوير مانند lightroom، camera raw و... نيز وجود دارد.

 امروزه در بيشتر دوربين‌هاي ديجيتال نيز اين بخش گنجانده شده و امكان تنظيم نور تصوير بلافاصله پس از ثبت تصوير يا حتي قبل از ثبت تصوير نيز فراهم آمده است. بنابراين مي‌توان گفت تنظيم تصاوير بدون وجود هيستوگرام براي تشخيص عيب تصوير بسيار مشكل است. به عبارت ساده، هيستوگرام نموداري است كه محتواي نوري تصوير را براي ما نمايش مي‌دهد. منظور از محتواي نوري مقادير روشنايي و تاريكي تصوير است. هيستوگرام به ما مقدار پيكسل‌هاي تيره، روشن و خاكستري تصوير را نشان مي‌دهد. توجه كنيد كه هيستوگرام فقط مختص تصاوير سياه و سفيد نبوده، بلكه در تصاوير رنگي نيز مي‌توانيم مقادير روشنايي كانال‌هاي مختلف رنگي تصوير را مشاهده و در صورت نياز، تنظيم كنيم.
ادامه خبر

استفاده از پانل Action در فتوشاپ


انجام كارهاي تكراري هميشه و همه جا كسالت‌بار و ناخوشايند بوده و همه به‌دنبال روش‌هايي براي فرار از انجام اين كارها هستيم. اين موضوع در فتوشاپ هم صادق است و با وجود جذابيت محيط فتوشاپ و عمليات انجام گرفته در آن، وقتي اين عمليات به كارهاي تكراري هر روزه تبديل شود، ناخوشايند و كسالت‌بار خواهد بود.

 امور تكراري در همه مخاطبان فتوشاپ ممكن است وجود داشته باشد و هر فرد به نحوي با اين نوع كارها سر و كار داشته باشد. مثلا يك عكاس هر روز شايد بارها مجبور است تصوير گرفته شده توسط دوربين را كه اندازه بزرگي دارد كنار هم چيده و سري چندتايي عكس پرسنلي تهيه كند يا يك طراح صفحات وب لازم است با طي يك پروسه تكراري تصاوير با حجم‌هاي بالا و كيفيت‌هاي مختلف را به تصاويري با حجم پايين و كيفيت مناسب صفحه وب تبديل كند يا يك طراح گرافيست لازم است براي ايجاد جلوه دلخواهي كه تركيبي از چند عمليات مختلف در محيط فتوشاپ است چند بار روي تصاوير مختلف تكرار كند.
ادامه خبر

بررسی نوار TimeLine فتوشاپ


با شنیدن نام فتوشاپ ناخودآگاه، تصویر، عكس و ویرایش آنها و فرامین متفاوت و ابزار‌های مختلفی كه به این منظور در این نرم‌افزار قدرتمند گنجانده شده است در ذهن تداعی می‌شود. همان‌گونه كه قبلا نیز اشاره شد، فتوشاپ خود را تنها مقید به عكس نكرده و سراغ انواع فرمت‌های فیلم و فایل‌های سه‌بعدی نیز رفته است.

تاكنون با بسیاری از ابزارها و فرامین كار روی تصاویر و عكس‌ها آشنا شده و آنها را بررسی كرده‌ایم، در این شماره در نظر داریم سراغ ویرایش فیلم در فتوشاپ برویم و با روش‌های ویرایش فیلم و توانایی‌های این نرم‌افزار در این زمیـــــنه بیشتر آشنا شویم.

نسخه cs6 فرمت‌های متنوعی از فیلم‌ها را پشتیبانی می‌كند. با این نسخه از فتوشاپ براحتی می‌توانیم فیلم‌ها را در محیط فتوشاپ باز كرده و تغییرات دلخواه را روی آنها اعمال كنیم. برای ویرایش و كار روی فیلم‌ها پانل ویژه‌ای به نام TimeLine تعبیه شده كه در صورت باز كردن یك فایل فیلم به صورت خودكار در قسمت زیرین فضای كاری ظاهر می‌شود و در صورتی كه این پانل بسته شده باشد از منوی window می‌توان با كلیك روی گزینه Timeline آن را فراخوانی كنید.

این پانل شامل دو بخش ابزارها و توضیحات در سمت چپ و خط زمانی فیلم در سمت راست است. روی خط زمانی فیلم با ابزار پیمایش می‌توانیم به فریم و ثانیه دلخواه خود مراجعه كنیم. در سمت چپ این پانل ابزار‌هایی برای اجرا، توقف، رفتن به فریم بعدی، رفتن به فریم قبلی، رفتن به اولین فریم، قطع صدا، برش فیلم و اعمال Transition قرار دارد كه در ادامه با كاربرد برخی از آنها آشنا خواهیم شد.

ادامه خبر