جذابيتهاي فتوشاپ CS6 براي عكاسان


در ادامه معرفي امكانات مفيد نسخه جديد فتوشاپ براي عكاسان، در اين شماره نيز به امكانات ديگري از اين نرم افزار قدرتمند اشاره مي‌كنيم.

يكي از امكانات جديدي كه در آخرين نسخه فتوشاپ جهت سهولت كار كاربران بخصوص عكاسان اضافه شده ويژگي انتخاب بر مبناي رنگ پوست Skin Tones در فرمان Color Range است. فرمان Color Range كه از فرامين قديمي فتوشاپ است، براي انتخاب قسمت مورد نظر تصوير بر مبناي تشابه رنگي به كار مي‌رود و امكانات متنوعي براي انتخاب قسمت‌هاي مورد نظـــــر از يك تصويــــر بر مبناي تشابه رنگي در اختيار كاربر قرار مي‌دهد كه قبلا به صورت كامل درباره آن توضيح داده شده است.
ادامه خبر

تنظيمات ابزار قلم‌مو در فتوشاپ


يكي ديگر از مخاطبان اصلي نرم‌افزار فتوشاپ، طراحان و نقاشان ديجيتال هستندكه از دنياي سنتي قلم و كاغذ و رنگ به دنياي ديجيتال مهاجرت كرده و از ابزارهاي اين نرم‌افزار قدرتمند براي خلق ايده‌هاي بديع خود استفاده مي‌كنند. شايد يكي از پر كاربردترين ابزارهاي اين قشر از كاربران قلم‌موي فتوشاپ است كه با امكانات بسيار قدرتمند و جالب خود به بهترين نحو اين افراد را در رسيدن به ايده‌ها و اهداف خود ياري مي‌رساند.

ابزار قلم‌مو يكي از ابزارهاي فتوشاپ است كه هر كاربري با توجه به توانايي‌هاي خود مي‌تواند از آن براي رسيدن به اهداف خود استفاده كند. شايد بسياري از كاربران با تنظيمات ساده و ابتدايي اين ابزار آشنا باشند، ولي قدرت اين ابزار هنگامي خودنمايي مي‌كند كه بتوانيم با تنظيمات پيشرفته آن آشنا شده و در خلق ايده‌هاي خود از آن استفاده كنيم. در اين مقاله با ابزار Brush فتوشاپ به صورت كامل آشنا شده و تنظيمات پيشرفته آن را با هم بررسي مي‌كنيم. اولين نكته‌اي كه در استفاده از اين ابزار براي طراحي بايد مد نظر داشته باشيم اين است كه براي رسيدن به بهترين نتايج به جاي ماوس حتما از قلم نوري مناسبي استفاده شود كه بتواند براحتي در دست گرفته شود و شبيه قلم و مداد معمولي انجام وظيفه كند.

ابزار Brush كه با فشار دكمه B از صفحه كليد يا كليك روي ابزار مربوط در جعبه ابزار فراخواني مي‌شود، همانند ساير ابزارهاي فتوشاپ تنظيمات اوليه‌اي دارد.
ادامه خبر

نحوه فعال کردن فارسی نویسی در Photoshop CC

احتمالاً در جریان هستید که چند روز پیش شرکت Adobe نسخه CC از مجموعه نرم افزارهای خود را منتشر کرد. یعنی بعد از CS6 دیگر نسخه Creative Suit متوقف و به جای آن Creative Cloud منتشر می‌شود.

ایده اصلی از این به بعد، اهمیت دادن به بحث Cloud Computing است. یعنی تمرکز روی اینترنت و شبکه.

در مجموع، حداقل در مورد فتوشاپ که من بررسی کردم، شاید بتوان این نسخه را کم‌تغییرترین نسخه نسبت به نسخه قبلی خود دانست! در این نسخه ادوبی بیشتر به بهبود امکانات قبلی پرداخته.

 

امکانات فارسی در Master Collection CC:
اما خبر خوب برای ما فارسی زبانان این است که دیگر نیاز نیست منتظر باشید تا یک شرکت دیگر بیاید امکانات فارسی را به فتوشاپ اضافه کند! به طور پیش‌فرض Middle Eastern Features یا همان امکانات ME در فتوشاپ و دیگر محصولات ادوبی تعبیه شده!

ادامه خبر

راز‌ عکس حـرفـه‌ای‌ها


اگر با دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای کار کرده باشید، حتما خواسته یا ناخواسته با عکس‌هایی با فرمت raw در کارت حافظه دوربینتان برخورد کرده‌اید. شما می‌توانید عکس‌های خود را در سه فرمت raw، jpeg و tiff ذخیره کنید.

 

فرمت raw که از درون تنظیمات دوربین شما فعال می‌شود، حالت خام عکس است و به شما این امکان را می‌دهد تا تمام اطلاعاتی را که با حسگر دوربین ثبت می‌شود، ذخیره کنید. این موضوع باعث می‌شود هیچ فشرده‌سازی یا ویرایشی روی عکس شما انجام نشود و عکس‌های شما با بالاترین کیفیت ذخیره شود.

 

می‌توان گفت تمام دوربین‌های دیجیتال با استفاده از فرمت raw عکاسی می‌کنند، اما برای راحتی کاربران آن را در یک پردازش به فرمت jpeg تغییر می‌دهند. تا اینجای کار همه چیز خوب به نظر می‌آید، اما نکته اینجاست که شما هوش بیشتری نسبت به دوربینتان برای ویرایش عکس دارید، بعلاوه رایانه شما نیز توانایی بالاتری نسبت به دوربین برای پردازش تصاویر دارد. در نتیجه باید گفت با این‌که معمولا عکس‌های jpeg به آن چیزی که انتظارش را دارید نزدیک است و نتیجه قابل قبولی را در اختیارتان قرار می‌دهد، اما فرمت raw این امکان را به شما می‌دهد تا عکس‌هایی با کیفیتی فراتر از چیزی که تا به حال تجربه کرده‌اید، در اختیار داشته باشید.
ادامه خبر

نحوه ايجاد و استفاده از Clipping ماسك در فتوشاپ


مبحث ماسك لايه‌ها در فتوشاپ يكي از مباحث جذاب و بسيار كاربردي در زمينه طراحي حرفه‌اي است و فردي كه با ابزارهاي فتوشاپ آشنايي كامل يافته، بتدريج نياز به استفاده از اين فرامين را احساس مي‌كند و متوجه خواهد شد طراحي حرفه‌اي بدون استفاده از ماسك‌ها بسيار سخت و دشوار است. ماسك‌ها را در فتوشاپ مي‌توان در سه گروه ماسك سريع، ماسك لايه و Clipping ماسك بررسي كرد. از مزاياي استفاده از ماسك‌ها در فتوشاپ مي‌توان به سرعت در انجام امور، به دست آوردن اشكال دلخواه از تصوير مورد نظر بدون تخريب آن و ويرايش و تغيير تصوير در هر زمان دلخواه اشاره كرد. در اين شماره قصد داريم درباره Clipping ماسك صحبت كنيم و با يك پروژه عملي، عملكرد آن را روي تصاوير نشان دهيم.

حتما تا به حال تصاويري را ديده‌ايد كه داخل يك شكل خاص يا متن ديده مي‌شود و شايد به اين نكته فكر كرده‌ايد چگونه اين عمل انجام مي‌گيرد؟ آيا عكس در اين نواحي برش داده مي‌شود يا ترفند ديگري باعث به وجود آمدن اين نوع تصاوير مي‌گردد؟

اينجاست كه بايد سراغ Clipping ماسك و استفاده از آن در ايجاد اين نوع تصاوير باشيم. در اين فرمان در واقع ما با پنجره‌اي به شكل لايه ماسك خود به تصوير نگاه مي‌كنيم. اين پنجره به هر شكلي باشد تصوير ما نيز به همان شكل ديده مي‌شود. چنانچه اين پنجره به شكل يك متن باشد، تصوير نيز از داخل آن به شكل همان متن ديده مي‌شود و اگر به اشكال ديگر باشد، تصوير نيز حالت همان اشكال را به خود خواهد گرفت.
ادامه خبر

اپلیکیشن‌های رنگارنگ روتوش سلفی را بشناسید

کلمه سلفی یا عکس ازخودگرفته ظاهراً برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ استفاده شده، و در سال ۲۰۱۳ توسط مؤسسه لغت‌نامه آکسفورد به عنوان واژه سال انتخاب شده‌است.
امروزه در اینستاگرام نزدیک به دویست میلیون عکس با هشتگ سلفی (#Selfie) پیدا می‌شود که هر روز به تعدادشان نیز اضافه می‌شود.

 

معمولاً از سلفی‌ها به عنوان عکس‌های خام و بدون ویرایش یاد می‌شود، اما در دنیای اپلیکیشن‌های رنگارنگ امروز، آن‌هم اپلیکیشن‌های پیشرفته عکاسی، روتوش سلفی‌ها هم به شدت رواج پیدا کرده. حالا می‌شود در عرض چند دقیقه، سلفی را تبدیل به عکسی کرد که گویی توسط عکاسان حرفه‌ای برای پشت جلد مجله‌های مد گرفته شده است!
 
یکی از مشکلات اصلی گرفتن یک سلفی خوب این است که ابزار کار بسیار محدود است. در واقع شما یک دوربین دارید و یک جفت دست که گاهی اصلاً به اندازه کافی بلند نیست! برای کمک به بخش سخت‌افزاری عکس‌های ازخودگرفته، سه اپلیکیشن به کار شما می‌آیند:

ادامه خبر

نکات مهم در طراحی پوستر فیلم

فیلم های بزرگ فرصت های تجاری بزرگی نیز هستند. فیلم هایی مانند آواتار و سری فیلم های The Dark Knight نمونه های خارجی و سری اخراجی ها و جدایی نادر از سیمین نمونه های داخلی اینگونه فیلم ها هستند. امروزه درآمد بیلیون دلاری در سینما چیز عجیبی نیست. در ایران هم اکثر فیلم های فیلمسازان بزرگ مانند مهرجویی ، کیمیایی ، کیارستمی و . . . بالای چند صد میلیون تومان فروش می کنند. اما تا به حال از خودمان پرسیده ایم که این فیلم ها چگونه انقدر فروش می کنند؟ مخاطب وقتی هنوز فیلم را ندیده چگونه به دیدن فیلم ترغیب می شود؟ جواب این سوالات تنها در یک کلمه خلاصه می شود: تبلیغات. اگر برای فیلمی تبلیغات نشده باشد ، شاید شما هیچ وقت آن را نبینید! حالا چه این فیلم را اسکورسیزی ساخته باشد چه بقال سر کوچه‌تان!! یکی از موثرترین راه‌های بازاریابی فیلم ها پوستر است. شما در این پست یاد می گیرید که چگونه جلب توجه کنید ، علاقه‌ ایجاد کنید و فرد را به سینما بکشانید.

ادامه خبر

حذف و ترميم هوشمندانه در فتوشاپ


فتوشاپ از جمله نرم‌افزارهايي است كه با شهرت بسيار خود موجب شده، كاربراني كه هيچ تخصصي در استفاده از آن ندارند هم با نام آن آشنايي داشته باشند. گاهي اين آشنايي با نام و البته كمي اعتماد به نفس موجب مي‌شود كاربران مبتدي هم دست‌به‌كار شوند و به ويرايش عكس‌هاي مورد علاقه خود با اين نرم‌افزار بپردازند.

همان‌طور كه مي‌دانيد استفاده حرفه‌اي از اين نرم‌افزار نيازمند تخصص و مهارت‌هاي بسياري است كه برخي از آنها فقط با تجربه زيادي به‌دست مي‌آيد و گاهي اوقات نيز خلاقيت كاربران است كه قدرت فتوشاپ را به‌نمايش درمي‌آورد.
ادامه خبر

نگاهی به ویژگی های بنرهای تبلیغاتی


اگر کاربر همیشگی اینترنت هم نیستید و هر از گاهی به دنیای بی‌انتهای مجازی سری می‌زنید باز هم احتمال زیادی دارد که با صفحات تبلیغاتی مستطیلی رنگارنگی بر خورد کنید که در اندازه ها و طرح‌های مختلف جلوی چشمان‌تان می رقصند و می خواهند به آنها توجه کنید.


نام این کادرهای رنگین «بنر» است. بنرها از رایج‌ترین انواع تبلیغات اینترنتی هستند و شاید مهم‌ترین نمود خلاقیت‌های تصویری و گرافیکی آگهی‌های اینترنتی باشند که توجه کاربران و شرکت‌های تجاری را به خود جلب می‌کند.


بنرهای تبلیغاتی با بیلبوردهای خیابانی قابل مقایسه‌اند.این آگهی‌ها باید نظر بیننده را به مدتی کوتاه جذب کنند. بنرخواه در بالای صفحه باشد، یا در وسط و کناره های آن، باید با چند کلمه یا تصویر مختصر پیام خود را انتقال دهد. این آگهی ها بخصوص در معرفی نام و مارک‌های تجاری بسیار موفق عمل می کنند، زیرا نام ها یا تصاویر کوتاه به‌خوبی در ذهن جای می گیرند.
ادامه خبر

چگونگی کاهش حجم تصاوير در فتوشاپ


احتمالا براي شما هم پيش آمده كه بخواهيد عكسي را كه اسكن كرده ايد يا با دوربين هاي ديجيتال گرفته ايد، روي فلاپي ديسك كپي كنيد يا از طريق اي ميل براي آشنايان ارسال كنيد. در اين مواقع يكي از مشكلاتي كه اغلب به آن بر مي خوريم، حجم بالاي عكسها است. در اين جا ميخواهيم روش كم كردن حجم عكسها را بررسي كنيم.

به صورتي كه حجم آنها به حد اقل برسد و از كيفيت آنها نيز حتي الامكان كاسته نشود. براي مثال ما عكسي با فرمت Tif داريم كه با دقت 300 نقطه در اينچ اسكن شده است. اولين نكته اي كه در حجم تصاوير اهميت زيادي دارد ، فرمت آنهاست، براي مثال فرمت ها Tiff و Psd حجم بسيار بالائي دارند ولي فرمت هائي مثل Gif و Jpg كمترين حجم را دارند.

پس مهم ترين كار تغير فرمت تصاوير است. نكته دوم، دقت تصوير مي باشد.براي اين كه كيفيت عكس هنگام چاپ مناسب باشد، دقت آن حد اقل بايد برابر 300 نقطه در اينچ باشد، ولي براي مشاهده تصوير روي مانيتور دقت 72 نقطه در اينچ كافي است . تصوير را در فتوشاپ باز مي كنيم. اولين كار اين است كه دقت تصوير را پائين بياوريد. براي اين كار از منوي Image گزينه Image size را انتخاب كنيد. در اين كادر در بخش Resolution در پائين كادر عدد 300 را تبديل به 72 كنيد و Ok را كليك كنيد. با اين كار دقت تصوير به 72 نقطه در اينچ كاهش مي يابد. قدم بعدي اين است كه ابعاد عكس را كاهش دهيد. اين كار به ميزان زيادي از حجم آن كم مي كند.
ادامه خبر