میانبرهای کلیدی برنامه 3D Max

  کلیدهای ترکیبی یا راه های میانبر برنامه تری دی مکس
دانستن راههای میانبر در برنامه های گرافیکی موجب افزایش سرعت کار در آن برنامه  خواهد شد در این مقاله آموزشی ما به کلیدهای میانبری اشاره خواهیم کرد که برای کار کردن در برنامه تری دی مکس ضروری می باشند اگرچه برنامه تری دی مکس از تعداد زیادی کلیدهای میانبر پشتیانی می کند  اما ما در ادامه مقاله مهمترینشان را  برایتان لیست می کنیم. بعد از مدت کوتاهی کلیدهای میانبر ذکر شد ه را از بر خواهید شد بدون اینکه لحظه ای به آنها فکر کنید.
 
کلید M : پنجره ویرایشگر مواد را برایتان باز می کند که در آن می توانید هرگونه متریال که در ذهنتان تصور کنید را ایجاد نمایید.
کلیدهای ترکیبی Alt + W : پنجره  دید فعال ( با نوار طلایی رنگ نشان داده می شود) را بزرگنمایی و یا به حالت قبلی بر می گرداند.
کلید Z : در صورت انتخاب بودن یک جسم یا شئی و فشار دادن این کلید  آن را در ابعاد پنجره بزرگنمایی می کند و در صورت انتخاب نبودن هیچکدام از شئی ها کلیه اجسام موجود در صحنه در پنجره دید قرار می گیرند.
 
عملکرد کلیدها و پایین نگه داشتن دکمه های ماوس
این گروه از کاربردی ترین میانبرها می باشند که شما در اغلب موارد از آنها استفاده خواهید کرد.
•  پایین نگه داشتن کلید Alt از روی کیبورد و فشار دادن دکمه وسط ماوس که عمل چرخش ( حول آبجکت ها در پنجره دید) را خواهید داشت.
•  پایین نگه داشتن کلید Ctrl از روی کیبورد و فشار دادن دکمه وسط ماوس که عمل پن ( جابجایی پنجره دید) را خواهید داشت.
•  پایین نگه داشتن کلید Shift از روی کیبورد و فشار دادن دکمه وسط ماوس عمل پن که حول محور خاصی مانند X یا  Y قید شده است را خواهید داشت.
•  چرخاندن دکمه وسط ماوس یا عمل اسکرول که بزرگنمایی یا کوچکنمایی در پنجره دید فعال اتفاق می افتد.
• در هنگام کار با زیر موضوع های شیئ ( Sub objects ) مانند گره، لبه، سطح و ... با پایین نگه داشتن دکمه  Ctrl و کلیک بر روی آیکن مورد نظر عناصر انتخابی به زیر موضوع های دیگر تغییر می کند.  
 
برای مثال در هنگامی که 7 لبه از شیئ را انتخاب کرده اید  با پایین نگه داشتن دکمه  Ctrl بر روی آیکن سطح ( face ) کلیک نمایید با این کار لبه ها به سطوحی که با لبه های انتخابی مرتبط هستند انتخاب می شوند.
 
میانبر های پنجره دید برنامه تری دی مکس
کلید P : فعال کردن پنجره دید پرسپکتیو  
کلید Q : فعال کردن ابزار انتخاب  
کلید W : فعال کردن ابزار Move
کلید E : فعال کردن ابزار Rotate
کلید R : فعال کردن ابزار Scale
کلید F : برای فعال کردن پنجره دید روبرو  Front  
کلید L : برای فعال کردن پنجره دید چپ  Left  
کلید T : برای فعال کردن پنجره دید بالا  Top
کلید B : برای فعال کردن پنجره دید پایین  Bottom  
کلید C : برای فعال کردن پنجره دید دوربین  Camera  
کلید V : فعال کردن منوی تغییر سریع پنجره های دید و انتخاب پنجره دید از منوی ظاهر شده
کلید 7 : نشان دادن تعداد سطوح و گره های موجود در صحنه بر روی پنچره دید
کلید 8 : فعال کردن پنجره تنظیمات Environment and Effects
کلید F2 :  مشخص کردن زیرسطوح انتخابی به رنگ قرمز و بر عکس
کلید F3 :  نحوه نمایش آبجکت ها در پنجره دید به صورت سیمی Wireframe تغییر می دهد
کلید F4 :  نمایش لبه های خطی سطوح برای روی سطوح Shade شده
کلید Ctrl + C :  با ایجاد کردن یک دوربین پنجره دید را به زاویه دوربین تغییر می دهد
کلید Alt + Q :  آبجکت یا آبجکت های انتخابی را در حالت ایزوله نشان می دهد ( بقیه آبجکت ها مخفی می شوند)
کلید X :  فعال یا غیرفعال کردن محورهای کنترلی ابزارهای Move, Rotate & Scale
کلید G :  فعال یا غیرفعال کردن شبکه بندی Grid پنجره دید
کلید Ctrl + B :  پنجره تنظیمات پسزمینه را باز می کند و در آنجا می توانید برای پنجره دید تصویر پسزمینه انتخاب نمایید
 
کلیدهای میانبر پایانی
انتخاب زیر موضوع ها Sub Objects
کلید 1 :  برای فعال کردن زیر موضوع Vertex
کلید 2 :  برای فعال کردن زیر موضوع Edge
کلید 3 :  برای فعال کردن زیر موضوع Border
کلید 4 :  برای فعال کردن زیر موضوع Polygon
کلید 5 :  برای فعال کردن زیر موضوع Element

 منبع: سی جی گپ
 

لوگو اسپانسر