درباره VRay 3

  در این آموزش خلاصه ای از قابلیت های وی ری 3 مورد بررسی قرار می گیرد. وی ری یکی از مشهورترین پلاگین های رندر برای  3D Max  و سایر نرم افزارهای 3D  می باشد. بخاطر داشته باشید در ابتدا کار با برنامه تری دی مکس را یاد بگیرد و سپس کار با وی ری را آغاز کنید. وی ری یکی از پلاگین های مکمل برنامه می باشد و جایگزینی برای برنامه تری دی مکس نیست. برای مثال شما باید با طرز کار پنجره ویرایشگر مواد، روش های ایجاد آبجکت ها و دستکاری آنها، اصلاح گرها و... آشنا باشید و سپس سعی کنید وی ری را یاد بگیرید.

درباره ی وی ری

همانطور که می دانید وی ری یک پلاگین رندر می باشد. برنامه پلاگین همانطور که از اسمش پیداست قابلیت هایی را به عملکرد برنامه مادر اضافه می کند. امکانات و گزینه های وی ری طوری طراحی شده اند که بتوانید عکسهای واقعی از صحنه 3Dرا در زمان کمتری ایجاد کنید. در حال حاضر پلاگین وی ری برای برنامه های دیگری مانند Maya، Rhinoceros، Sketchup، Softimage، Blender  در بازار موجود می باشد. این آموزش به ویژگی ها و گزینه های وی ری در برنامه تری دی مکس می پردازد اما گزینه های وی ری در سایر نرم افزارها با اندکی تفاوت مشابه یکدیگر می باشند.

بیشتر تنظیمات و ویژگی های وی ری در پنجره تنظیمات رندر (F10) قرار گرفته اند و اما تعدادی دیگر هم در سایر بخش ها و در منوهای برنامه تری دی مکس قابل دسترس می باشند. برای مثال وی ری متریال ها و تکسچرهای ی خاص خود را دارا می باشد، نورهای وی ری، ایجاد موی وی ری، افکت کارتونی تصاویر، اصلاح گر Displacement، پنجره رندر وی ری و افکت های ویژه لنز که منحصر و مختص وی ری می باشند. برنامه وی ری توسط کمپانی Chaosgroup  در بلغارستان نوشته شده است.



ویژگی های Vray 3– هموار سازی لبه ها

Anti-aliasing  رابطه مستقیمی با کیفیت عکس رندر شده دارد. به تصویر زیر دقت نمایید تا تفاوت فعال یا غیرفعال بودن گزینه هموار سازی لبه ها را مشاهده کنید. این گزینه بر هموار سازی لبه های آبجکت ها، جزئیات تکسچرها، انعکاس های سطوح، سایه نورها و... اثر می گذارد.

از آنجایی که این گزینه بر روی خیلی از ظواهر عکس تاثیر می گذارد مهم است که شما نحوه کنترل آن را یاد بگیرید. تغییر گزینه های هموارسازی تاثیر مهمی بر زمان رندر می گذارد. برای مثال تغییر مقدار دهی عددی 0.1 به0.001 می تواند زمان رندر 5 ثانیه ای را به چندین ساعت افزایش دهد. فقط چند گزینه در تنظیمات وی ری می تواند روی کیفیت نهایی عکس رندر شده تاثیر داشته باشند که از یک پیش نمایش کم کیفیت به یک عکس رندر شده با کیفیت تغییر پیدا کند. بهتر است که  تاثیر و اهمیت هر کدام از تنظیمات را درک نمایید تا با تغییر پارامترها به نتیجه دلخواه دست پیدا نمایید.



ویژگی های Vray 3– متریال استاندارد وی ری

زمانی که پلاگین وی ری را نصب می کنید متریال های ویژه وی ری به برنامه اضافه می شود. مهمترین متریال وی ری همان متریال استاندارد وی ری می باشد که تقریبا پایه و اساس ساخت تمامی متریال ها خواهد بود. از دیگر گزینه های وی ری متریال Vray Blend  می باشد که امکان ترکیب چندین متریال برای ساخت متریال نهایی را به ما می دهد.  متریال استاندارد وی ری بیشترین استفاده را برای ساخت متریال خواهد داشت. با همین یک نوع متریال شما می توانید متریال هایی نظیر شیشه، پلاستیک، فلزات، چوب و ... را ایجاد کنید.

در زیر چند نمونه از متریال های ساده وی ری نشان داده شده است که تنها با تغییرات کوچک چند پارامتر در تنظیمات متریال استاندارد وی ری درست شده اند.

در ابتدا متریال های پلاستیک و فلز:



و متریال هایی نظیر شیشه و پلاستیک نیمه شفاف که به آسانی می توانید آنها را درست کنید.



علاوه بر متریال استاندارد وی ری تعدادی از متریال های خاص وی ری مانند VrayLight material, VrayBlend material, Vray2sided  VrayfastSSS, vraymaterial wrapper, Vray Carpaint, and Vray Flakes  وجود دارد که تقریبا هرگونه متریالی را که بتوانید تصور کنید با ترکیب این متریال ها قابل ساخت می باشند.

در زیر نمونه ای از متریال Vraylight  که به آبجکت های کارتونی اعمال شده است را می بینید. اعمال این متریال به هر آبجکت آن را به منبع نور تبدیل می کند. حتی می توانید آن را به یک منبع نور واقعی تبدیل کنید تا سایه های تیز در صحنه برای شما ایجاد نماید.



مثالی دیگر از متریال VrayCarpaint   ( متریالی که برای ساختن سطوح متالیک مثل رنگ بدنه ماشین و ... کاربرد دارد). این متریال بافت و ریزدانه های خاصی را به متریال اضافه می کند تا حالت رنگ متالیک را ایجاد نمایید. چونکه این متریال از یک متریال پایه و یک متریال پوشاننده تشکیل شده است به راحتی می توانید نور پخشی (Diffuse) و سطوح انعکاسی (Reflection) هرکدام از لایه ها و ماده پایه را ویرایش و کنترل نمایید. برای مثال در تصویر زیر درخشندگی ظریف در اطراف نقاط انعکاسی ( Highlight or Sharp reflections) در لایه پوششی را می توانید ببینید.



ویژگی های VRay3 - اصلاح گر Displacement map

Displacement mapping  بیشتر برای اضافه کردن جزئیات ظریف در هنگام رندر بر روی آبجکت ها کاربرد دارد. از هر گونه تکسچری برای Displacement  می توانید استفاده کنید. وی ری براساس رنگ های خاکستری، سیاه و سفید موجود در تکسچر، سطوح آبجکت را جابجا می کند. برای مثال پیکسل های مشکی بدون جابجایی باقی می مانند و پیکسل های سفید برجسته می شوند.

Displacement map  مشابه Bump map  عمل می کند اما جابجایی سطوح در Displacement map  واقعی می باشد به عبارتی واقعا سطوح آبجکت جابجا می شود.  حتی در لبه های آبجکت می توانید جابجایی را ببینید.

برای درست کردن منظره کوهستانی از این ابزار استفاده کنید.

تصویر زیر تفاوت بین Bump map  ساده و اصلاح گر Displacement  را نشان می دهد در حالی که هر دو از یک تکسچر یکسان استفاده می کنند



ویژگی های Vray 3– ایجاد کردن مو در وی ری

از Vray Fur  می توانید برای ایجاد کردن رشته های مو بر روی هر آبجکتی در تری دی مکس استفاده کنید. برای پیش نمایش  سریعتر موها در پنجره دید حجم موها بسیار کمتر از موقع رندر می باشد. از Vray Fur  می توانید برای درست کردن مو، علف، درختها، قالیچه و حتی بوته کاکتوس استفاده کنید. به ورژن آخر وی ری گزینه های بسیار زیادتری برای ایجاد و کنترل کردن موی واقعی اضافه شده است. با افزایش قدرت پردازنده کامپیوترهای نسل جدید که بسیار قوی تر شده اند درست کردن مو با تنظیمات پیچیده سخت نخواهد بود.

در پایین نمونه ای از موی ایجاد شده توسط Vray Fur  را که به مدل ماهی اضافه شده است را می توانید بینید.



ویژگی های Vray 3– محاسبه درست و دقیق Global Illlumination

Global illumination  یکی از برجسته ترین ویژگی های وی ری می باشد. بخاطر همین ویژگی اکثر سه بعدی کارها از ماشین رندر وی ری برای رندر گرفتن از فضاهای سه بعدی از این پلاگین استفاده می کنند. Global illumination  چگونگی رفتار نور در دنیای واقعی را شبیه سازی می کند. زمانی که نور به آبجکتی برخورد می کند، بخشی از آن جذب می شود و قسمتی از آن انعکاس پیدا می کند. بدون GI  این رفتار نور مورد محاسبه قرار نمی گیرد. وقتی که منبع نوری را به صحنه اضافه می کنید هر جایی که در معرض نور مسقتیم منبع نور قرار ندارد تیره به نظر خواهد رسید.



با روشن کردن گزینه GI  نورها به طور پیوسته پس از برخورد با سطوح انعکاس پیدا می کنند.  سطح زمین و مدل سه بعدی ماهی ها و هر چیزی که تحت تاثیر نور مستقیم منبع نور قرار ندارد روشنتر می شود.



در وی ری 3 شما امکان انتخاب بین روشهای محاسبه Global Illuminiation را خواهید داشت و یا بستگی به کیفیت و سرعت رندر می توانید انتخاب متفاوت داشته باشید، حتی رندر تک عکس یا انیمیشن می تواند در انتخاب شما اثر گذار باشد. محاسبه GI نیاز به محاسبات سنگین در CPU کامپیوتر دارد اما وی ری تنظیمات بهینه ای برای افزایش سرعت محاسبات در نظر گرفته است. شما کنترل کاملی برای انتخاب سرعت یا کیفیت در اختیار خواهید داشت.

ویژگی های VRay3 - نور Area Light

در موقع نصب پلاگین چند نوع مختلف نور به برنامه تری دی مکس اضافه می شود. یکی از نورها همان نور صفحه ای مسطح یا Aria Light  می باشد. همانطور که در تصویر زیر می بینید نورها مانند نورهای بزرگ استودیویی عمل می کنند هر چه سطح نور بزرگتر باشد سایه های هموارتری را ایجاد می کند و برعکس.



ویژگی های HDRI یا نور پردازی بر اساس اطلاعات نوری موجود در عکس

به هر یک از نورهای وی ری می توانید تکسچر یا بافت خاصی اختصاص دهید. اگر از یک تکسچر HDRI  استفاده کنید می توانید کل صحنه را به کمک یک نور، نورپردازی کنید و نور طبیعی ایجاد کنید وانعکاس های محیطی را هم در آبجکت های صحنه داشته باشید. تصویر زیر تنها با یک نور روشن شده است همانطور که مشخص است سایه های خوبی ایجاد شده است و از زاویه های مختلف به مدلها نور تابیده است.



ویژگی های Vray 3– خورشید و سیستم آسمان (Sky map)

وی ری سیستم کاملی از نور خورشید و تکسچر آسمان به برنامه تری دی مکس اضافه می کند. به کمک این سیستم می توانید نور خورشید را در هر زمانی از روز شبیه سازی نمایید. در هنگام اضافه کردن خورشید تکسچر آسمان هم به صحنه اضافه می شود. تکسچر آسمان به صورت اتوماتیک با توجه به موقعیت خورشید تغییر می کند. این امکان برای معماران بسیار مفید و کاربردی خواهد بود تا نور خورشید را بر روی ساختمان های خود مطالعه کنند.



ویژگی های Vray 3– دوربین وی ری

دوربین وی ری دقیقاً مانند دوربین های واقعی SLR   عمل می کند. تقریبا در دوربین وی ری به تمامی ویژگیهای دوربین واقعی مانند تنظیم سرعت شاتر، دیافراگم، عمق میدان، محو شدگی حرکتی، تصحیح اعوجاج لنزها، تیره کردن لبه های عکس، تنظیم تراز سفیدی عکس، حساسیت فیلم و ... دسترسی خواهید داشت. در عکس زیر نمونه ای از ویژگی عمق میدان دوربین وی ری را می توانید بینید. هر آبجکتی که در خارج از محدود فوکوس قرار گیرد محوتر خواهد شد. البته مانند سایر گزینه ها شما کنترل زیادی بر تنظیمات دوربین وی ری خواهید داشت.



ویژگی دیگری که در دوربین وی ری می توانید شبیه سازی کنید Mothion blur   یا همان محو شدگی حرکتی می باشد. وی ری می تواند محو شدگی انعکاسی را به دقت محاسبه نماید که موجب می شود محو شدگی بسیار طبیعی به نظر برسد. برای مثال ماهی سبز در تصویر زیر بسیار سریع از سمت چپ به راست حرکت داده شده است در حالی که ماهی قرمز به دور خودش چرخانده شده است.



ویژگی های VRay3 - افکت لنز

شبیه سازی افکت های لنز یکی از ویژگی های برجسته وی ری 3 می باشد. این ویژگی در پنجره رندر وی ری Frame Buffer  قابل تنظیم می باشد حتی زمانی که رندر شما کامل شده است. این ویژگی زمانی مفید می باشد که منبع نور روشن یا سطوح انعکاسی خیلی روشن در صحنه داشته باشید. عکس زیر این ویژگی یا افکت را نشان داده است برای بهتر دیده شدن و درک بهتر افکت مقداری در تنظیمات اغراق شده است.  

توجه داشته باشید که چگونه این افکت موجب هموارتر به نظر رسیدن لبه ها شده است.  برای دیدن نتیجه و اثر این افکت به عکس دوم که بدون افکت می باشد توجه کنید.



ویژگی های Vray 3– پنجره رندر Real time

از ورژن 2 این قابلیت به وی ری اضافه شده است که رندر از صحنه را به صورت آنی محاسبه و پردازش می نماید. می توانید یکی از پنجره های دید برنامه تری دی مکس را به وی ری RT  اختصاص دهید که همیشه به طور پیوسته با اعمال هر گونه تغییری که در متریال یا منبع نور ایجاد کنید بلافاصله در پنجره RT  آپدیت خواهد شد. این ویژگی در هنگام جایگذاری نورها بسیار کاربردی و مفید خواهد بود. بدون اینکه مدت طولانی برای یک رندر آزمایشی منتظر بمانید در همان لحظه می توانید تاثیر و نتیجه جابجایی نورها را ببینید.

این ویژگی از GPU  یا پردازشگر گرافیکی کامپیوتر شما برای رندر صحنه استفاده می کند. هرچه سیستم قویتری داشته باشید سرعت آپدیت و محاسبه رندر آن سریعتر خواهد بود.
 

لوگو اسپانسر