آموزش نقاشی دیجیتال در فتوشاپ - چگونه از یک اسب نقاشی کنیم ؟

  برای استفاده راحت تر از این آموزش خواننده باید با گزینه های برنامه فتوشاپ آشنایی داشته باشد.

در برنامه فتوشاپ یک فایل جدید با رزلوشن بالا ایجاد کنید. من معمولاً از رزلوشن 150-200Dpiاستفاده می کنم. در نظر گرفتن رزلوشن بالاتر موجب می شود که بتوانید بدون افت کیفیت نقاشیتان را در صورت نیاز بزرگ کنید.

پیشنهاد می شود برای این کار از قلم نوری ( تبلت گرافیکی) استفاده کنید اگرچه مقداری گران به نظر می رسد. اما کار کردن با آن بسیار لذت بخش تر و آسانتر از ماوس می باشد. مهمترین قابلیتی که در تبلت گرافیکی نیاز دارید قابلیت  تنظیم Opacity  و سایز قلمو می باشد که بوسیله فشاری که به قلم دیجتال بر روی صفحه تبلت وارد می کنید به شما ارئه دهد.

 

از تغییر دادن پیوسته نقاشیتان نترسید. همانطوری که در این آموزش خواهید دید من اغلب طرحم را تغییر می دهم ممکن است یک پای اسب یا تصحیح تناسبات آناتومی آن باشد. تغییرات جزئی را می توانید به راحتی اعمال نمایید اما تغییرات بزرگتر مثل تصحیح تناسبات اسب در مراحل پایانی اتمام نقاشی، کار سختی خواهد بود. دقت کنید که همواره در ابتدای طراحی خطی تقریبا همه موارد را اصلاح نمایید تا در مراحل پایانی کار دچار مشکل نگردید.



مرحله اول: کارتان را با یک طراحی اولیه شروع کنید سعی کنید حالت حرکت و آناتومی اسب را صحیح در نظر بگیرید. نیازی به اضافه کردن جزئیات در این مرحله ندارید.



مرحله دوم: لایه جدیدی ایجاد کنید و در حالی که Opacityلایه طراحی خطی را کم می کنید شروع به طراحی مجدد و دقیق از خطوط اولیه طراحی کنید تا در نهایت طراحی خطی صحیح تر و آراسته تری داشته باشید.  از تغییر طرح و تناسبات اسب در این مرحله نترسید و در صورت نیاز آن را انجام دهید. همانطوری که در تصویر می بینید من پاها و سر اسب را کمی کوچکتر در نظر گرفته ام.



مرحله سوم: لایه جدیدی بسازید و در این مرحله طرح خطی نهایی را ترسیم نمایید که برای مشخص کردن ماهیچه ها در مرحله رنگ گذاری کمک بزرگی خواهد بود.  من همیشه سعی می کنم طرح خطی نهایی را بسیار دقیق ترسیم کنم که کار را در مراحل بعدی برایم آسان تر شود. برای شروع رنگ گذاری به این خطوط ترسیمی نیاز خواهید داشت. مجددا در همین مرحله من شکل اسب را در قسمت پشت تغییر دادم و کوچکتر کردم.



مرحله چهارم: حالا ما طراحی دقیقمان را اجرا کردیم و می خواهیم رنگ گذاری را شروع کنیم. برای اینکار من فقط از یک رنگ استفاده می کنم. در تنظیمات قلمو Opacity  قلم را روی 100 درصد در نظر می گیرم و همینطور گزینه Pen Pressure را برای قلمو غیرفعال می کنم تا رنگ را به طور یکسان در لایه جدید اعمال کنم. حتما دقت کنید که بر روی لایه طراحی خطی رنگ گذاری نکنید و برای رنگ گذاری لایه ای در زیر طراحی خطی ایجاد نمایید. به رنگ گذاری ادامه دهید تا تمام طرح را با رنگ پایه و اصلی پر نمایید.



مرحله پنجم: خیلی سریع ما رنگ گذاری این مرحله را انجام می دهیم. در اینجا می خواهیم بر روی لایه اصلی ما که با یک رنگ پر کرده بودیم کارمان را ادامه دهیم. برای اینکه رنگ گذاری ما خارج از محدود رنگ اصلی منتقل نشود بر روی گزینه Lock transparent pixelsدر پالت  Layers کلیک می کنم. با این کار دیگر نیازی به پاک کردن یا تصحیح لبه های نقاشی نخواهید داشت به عبارتی هر پیکسلی که دارای رنگ می باشد مجدد رنگ آمیزی خواهد شد.دوباره گزینه pressure in Opacityرا فعال می کنیم تا به مقدار اعمال فشار بر قلم  رنگ گذاری انجام گیرد. از یکی از قلموهای فتوشاپ برای رنگ گذاری استفاده می کنم و شروع به رنگ گذاری بر روی لایه قبلی می کنم. شما می توانید برای گرفتن ایده در رنگ گذاری از عکسهای مرجع استفاده کنید. در این مرحله ما فقط می خواهیم خیلی سریع رنگ ها را روی کار قرار دهیم. از اینکه رنگ گذاری شما بد به نظر می رسد نگران نشوید و رنگ گذاری های مختلف را تجربه کنید. تقریبا به روشهای مختلفی می شود رنگ گذاری را تصحیح کرد.



مرحله ششم: استفاده از رنگها به اسب انتخابی شما که دارای رنگ های مختلف یا رنگ های محدودی باشد بستگی دارد. من در اینجا اسب قرمز رنگ را برای نقاشی انتخاب کردم که دارای تنوع رنگی بیشتری می باشد. برای اینکه نقاشی تخت به نظرنرسد من از تنوع رنگی با درجات مختلف استفاده می کنم تا بعد و حجم بگیرند. در این مرحله من شدت اعمال رنگ را هم در نظر می گیرم. و زمانی که از نتیجه کارم راضی بودم می توانم به همین روش نورها را هم به کارم اضافه کنم.



مرحله هفتم: علاوه برا ضافه کردن نور به سطوح نقاشی، من از رنگ های روشن برای تاکید بیشتر استفاده می کنم. به سر اسب دقت کنید که من بر روی سر اسب درجات سایه و روشن رنگ را بدون پرداختن به جزئیات بکار گرفته ام.



مرحله هشتم: در این مرحله من سایز نقاشی را از 600X600  پیکسل به 1000X1000پیکسل افزایش می دهم. با این کار می توان بر روی جزئیات راحت تر کار کرد. من Opacityلایه طراحی خطی را بسیار کم می کنم تا از آشفتگی و مزاحمتی که در رنگ گذاری ایجاد می کند جلوگیری کنم. لایه جدیدی را ایجاد می کنم و قصد دارم بر روی سر و گردن اسب بیشتر کار کنم.  از محو کن استفاده نمی کنم و فقط Opacityقلمو را کاهش می دهم تا رنگ ها با شفافیت بیشتر بر روی هم قرار گیرند. از رنگ های جدیدی که از روی هم قرار گیری ساخته می شوند من رنگ های مورد نظرم را با استفاده از قطره چکان فتوشاپ بر می دارم و به کارم ادامه می دهم تا به سطوح پلاستیک گونه ای که پوست و موی اسب را به آسانی نشان دهد دست یابم. در اینجا کار بر روی سم و پاهای اسب را ادامه می دهم تا به نتیجه مطلوب برسم.



مرحله نهم: اسب ما هنوز کامل نشده است و در این مرحله من نقاشی را به مدت 5  دقیقه الی 1 ساعت رها می کنم و دور از محیط کار به استراحت می پردازم و بعد از گذشت زمان بر می گردم و کار را روی بخش هایی از بدن اسب ادامه می دهم. در اینجا می توانید مجدداً به عکس های مرجع مراجعه کنید و تصحیحات را بر روی کار خودتان اعمال کنید. با مقایسه عکس ها مرجع با نقاشی خودتان می توانید اشکالات را پیدا نمایید در نقاشی من بعضی از جاها مثل شکم ، سرین و پاهای عقبی نیاز به تصحیح دارند و در این زمان با ایده های جدید به سراغ آنها برمی گردم و آنها را تصحیح می کنم. در مرحله بعد می خواهم رنگ گذاری بر روی یال و دم اسب را انجام دهم.



مرحله دهم: برای تکمیل یال و دم اسب لایه جدیدی می سازم و از خاکستری 75 درصد برای شروع کار استفاده می کنم و شروع به رنگ گذاری بر روی این قسمتها می کنم. همانطوری که شما در تصویر نمونه می بینید من از یک خاکستری روشنتر برای رنگ گذاری استفاده کردم و سپس با یک پاکن نرم در اندازه بزرگ آنها را پاک کردم. سپس از خاکستری تیره تری (80 درصد) برای رنگ گذاری استفاده می کنم و رنگ گذاری را خیلی سریع و بدون نظم انجام می دهم. این گونه رنگ گذاری باعث می شود تا یال و دم اسب تخت به نظر نرسند و حجم پیدا کرده و نرم به نظر برسند که برای مرحله بعدی کارمان به آن نیاز خواهیم داشت.



مرحله یازدهم: مجددا لایه جدیدی را ایجاد می کنم و خاکستری تیره تری را انتخاب می کنم و از ابتدا شروع به حجم دادن موهای اسب می کنم اما در این مرحله به طور دقیق این کار را انجام نمی دهم و در حین کار و در ادامه من جزئیات را مانند موهای تکی که در بالای سر اسب دیده می شوند و همینطور موهای گردن اسب به کار اضافه خواهم کرد. من مجدداً بخشهایی از نقاط خاکستری لایه قبلی را پاک کردم ( دقت داشته باشید که با پاک کردن بیش از حد رنگ  موجب دیده شدن رنگ تخت پسزمینه خواهید شد) مخصوصا رنگ های تیره به آسانی دیده خواهد شد. می توانید با رنگ گذاری بیشتری یال مشکی تری داشته باشید. در این مرحله شما با شیوه آزمون و خطا می توانید نقاشیتان را بهتر کنید.



مرحله دوازدهم: در یک لایه جدید من شروع به اضافه کردن نور بر سطوح با یک خاکستری 55 درصد می کنم.  یال اسب مشکی است و برای اضافه کردن های لایت ها از رنگ خیلی روشن استفاده نکنید چرا که کنتراست شدیدی را ایجاد می کند. زمانی که من از اضافه کردن نقاط روشن و تیره یال اسب رضایت داشتم از ابزازهای مختلف برای روشن تر و تیره تر کردن آن استفاده می کنم. اگر تفاوت در این مرحله خیلی مشخص نیست از تکنیک قبل و بعد از کار استفاده نمایید.

بخاطر داشته باشید زمانی که یال و دم را به اسب اضافه می کنید حتما سایه ای که آنها بر روی بدن اسب ایجاد می کنند را هم در نظر بگیرید. این کار را می توانید با ایجاد یک لایه جداگانه و اضافه کردن مقداری درجات رنگی تیره تر انجام دهید  تا موها به دلیل کنتراست بیشتر به صورت مصنوعی و برید ه شده از بدن اسب دیده نشوند.



مرحله سیزدهم: من مقداری سایه در زیر یال اضافه کردم و همانطور که در بالا اشاره کردم مقداربیشتری جزئیات به کار اضافه کردم. در این مرحله به نظر من کار برروی این نقاشی به پایان رسید است.

سخن پایانی:

کارتان را بر روی پسزمینه تیره قرار دهید و با این کار جاهایی که نیاز به تصحیح دارند بهتر دیده می شوند. من به این روش چندین اشتباه را تصحیح کردم مانند تصحیح رنگ های روشنی که در بخشی از دم استفاده کرده بودم  و یا همینطور استفاده زیاد از رنگ خاکستری برای موهای اسب بود که با استفاده از ابزارهای Dodge and Burn  این اشکالات را تصحیح کردم. امیدوارم که این آموزش مورد توجه شما علاقمندان قرار گرفته باشد.

By : Yaveth  ©  برگردان به فارسی : مسعود رضائی پور لاسکی  |  برای پیشنهاد یا انتقاد از طریق این ایمیل info@cggap.ir با ما در ارتباط باشید.
منبع: سی جی گپ
 

لوگو اسپانسر