سرگذشت شکلات توبلرون چیست؟


شکلات توبلرون یک شکلات بادامی کاکائوی با ترکیب عسل است که بسیاری از ما آن را امتحان کرده ایم و جزو محبوب ترین شکلات های جهان و تاثیر گذارترین آن ها است. در این مطلب از سرگذشت لگوی این برند و چگونگی آغاز به کار آن خواهیم گفت. با ما همراه باشید.
توبلرون با نام انگلیسی Toblerone ناسم شرکت شکلات‌ سازی است که امروزه متعلق به موندلیز، شرکت صنایع غذایی آمریکایی است. این شرکت توسط تئودور توبلر در برن سوئیس در سال ۱۹۰۸ بنا شد.مردی سوئيسی که در سال ۱۸۶۸ یک مغاره قنادی باز کرد. کسب و کار قنادی او پس از مدتی حسابی خوب شد، آنقدر که ژان تابلر توانست در سال ۱۸۹۹ یک کارخانه شکلات‌سازی تاسیس کند. یک سال پس از تاسیس کارخانه، ژان درگذشت و این کسب و کار خانوادگی به فرزندش تئودور رسید.هشت سال پس از این اتفاق تئودور به دستور تهیه متفاوتی برای شکلات فکر کرد و نتیجه‌ای درخشان گرفت. او با ترکیب شکلات، نوقا، عسل و بادام که به صورت مثلثی جالب توجه ارائه می‌شد، شکلات تابلرون را خلق کرد. تابلرون ترکیبی از تابلر Tobler -نام خانوادگی سازندگان- و کلمه torrone بود، که در ایتالیایی به معنای نوقا است. (نوقا یک شیرینی ساخته شده از سفیده تخم مرغ و عسل است که تولید آن در تبریز ایران هم رواج دارد.)
سال‌ها بعد تابلر ساخت شکلات‌های تلخ و شیری‌اش را هم آغاز کرد. ده سال بعدتر، شکلات‌هایی از ترکیبی از میوه و آجیل نیز به بازار عرضه کرد.نام تابلرون آن‌چنان شهرتی یافته که اکنون برخی ساختمان‌های در جهان برای توضیح شکل خود از نام تابلرون استفاده می‌کنند. به‌طور قطع آرم این شرکت تنها از یک کوه کوچک و نام تجاری آن تشکیل نشده است. نام ‌«‌Toblerone‌»‌ ‌کلمه ‌«‌Berne‌»‌ ‌را در خود پنهان کرده است؛ جایی که از دیرباز و از زمان پیدایش آن در سال 1908 شکلات ساخته می‌شده است. از طرف دیگر خرسی در سفیدی کوه پنهان شده و این حیوان چیزی نیست جز نماد شهر برن که پایتخت سوئیس است.
 

لوگو اسپانسر