نکات مهم فتوشاپ که برای حرفه ای تر شدن ، باید آن‌ها را رعایت کنید

اگر که شما عضو یک تیم هستید و با سایر طراحان گرافیک بر روی یک پروژه کار می‌کنید ، یا اینکه یک گرافیست آزاد کار هستید و برای خودتان کار می‌کنید در هر حالت برای حرفه‌ای‌تر شدن نیاز است که از نکات و قوانینی پیروی کنید که باعث می‌شوند ، شما منظم  و مسلط در تمامی پروژه‌هایتان باشید . پس این ۱۰ مورد از مجموع نکات مهم فتوشاپ را به خوبی بیاموزید و به خاطر بسپارید تا مسیر حرفه ای شدن شما هموار تر گردد .
نکات مهم فتوشاپ :

قبل از هر چیز بگوییم که این ۱۰ نکته، ترفندهای پیچیده‌ای نیستند که به خودتان بگویید فراموش می‌شوند و یا برای اجرای آن‌ها نیاز به تخصص بالایی خواهید داشت ، بلعکس این‌ها نکاتی هستند که به‌سادگی قابل‌اجرا هستند و باید تبدیل شوند به عادت‌هایی که شما به‌صورت روتین به آن‌ها عمل کنید  .


۱ – اسم فایل ها را درست وارد کنید

فتوشاپ به‌صورت پیش‌فرض در زمان ایجاد فایل‌های جدید  Untitled  را به‌عنوان نام فایل در نظر می‌گیرد ، این نام را حذف کنید و نام فایل را با توجه به پروژه خودتان ذخیره کنید .

این نام می‌تواند شامل ، نام برند ، نام پروژه و نسخه اتود قابل‌اجرای شما باشد

به‌عنوان‌مثال : Tarhan_Logo_v2 یاBrandname_Vizit_v1


۲ –  برای لایه‌ها اسم بگذارید

وقتی در فتوشاپ شما لایه جدیدی ایجاد می‌کنید ، برنامه به‌صورت خودکار با توجه به اسم آخرین لایه ایجادشده ، اسم لایه جدید را ایجاد می‌کند مثلاً اگر آخرین لایه ایجادشده ، Layer 2 باشد لایه بعدی Layer 3 خواهد بود .

اگر فرض کنید در حال کار بر روی یک پروژه نیمه سنگین هستید ، تصور Layer 157  و یا بیشتر دور از ذهن نیست .

در این پروژه زمانی که بخواهید به عقب بازگردید ، پیدا کردن لایه موردنظر و کار کردن بر روی آن بسیار سخت می‌شود، مخصوصاً اگر پروژه شما تراکم بصری بالایی داشته باشد . برای اینکه هیچ‌گاه به این مشکل برنخورید رعایت این نکته ضروری است که برای هر لایه یک نام قرار دهید . این‌گونه به‌راحتی در زمان انجام پروژه یا هرچند روز بعد از اتمام آن‌که به سراغ پروژه بیایید پیدا کردن لایه‌ها کار راحتی خواهد بود .

به‌عنوان‌مثال : Logo blue یا Logo small

 
۳ – لایه‌ها را گروه‌بندی کنید

یک‌لحظه همان پروژه نیمه سنگین با ۱۵۷ لایه مختلف را تصور کنید که اسم لایه‌ها را هم‌تغییر داده‌اید ، الآن در پنل لایه‌ها شما ۱۵۷ لایه دارید ، به‌جز اینکه در طول پروژه ساعت‌ها وقتتان صرف اسکرول به بالا و پایین می‌شود ، در خیلی از مواقع اگر یکی از این لایه‌ها خاموش باشد ، یا پایین و بالا شود و یا حذف گردد کل پروژه ممکن است دچار مشکل شود . پس نکته بعدی که باید در فتوشاپ رعایت کنید ، مدیریت لایه‌ها به‌وسیله گروه‌بندی یا همان Group  است .

نکته قابل‌توجه در مورد گروه‌ها اینکه ، نام گروه‌ها را هم مثل نام لایه‌ها تغییر دهید و مرتبط با محتوی هر گروه نامی انتخاب کنید چون فتوشاپ به‌صورت پیش‌فرض نام آن‌ها را Group 1 ، Group 2 و …. قرار می‌دهد .

به‌عنوان‌مثال : Front > Head > Tarhan

 
 ۴ – عکس‌ها و متن‌ها را نکشید

خیلی از  افرادی که به‌تازگی با فتوشاپ آشنا می‌شوند و متأسفانه خیلی از افرادی که سال‌هاست با فتوشاپ کار می‌کنند این نکته را رعایت نمی‌کنند و تصاویر یا حتی نوشته‌ها را بدون حفظ نسبت آن‌ها ( برای کوچک یا بزرگ کردن ) می‌کشند .

برای اینکه شما دچار این اشتباه نشوید دانستن این  دو نکته ضروری است :

نکته اول اینکه اگر تصویری خیلی کوچک است با کشیدن و بزرگ کردن آن کیفیت به‌شدت کاهش پیدا می‌کند ، پس از بزرگ کردن تصاویر کوچک جدا خودداری کنید .

نکته دوم اینکه اگر متن یا تصویری را می‌خواهید کوچک یا بزرگ کنید رعایت حفظ نسبت الزامی است .



آموزش بزرگ کردن تصویر در فتوشاپ با حفظ نسبت‌های تصویر در سایت رسمی فتوشاپ
۵ –  کلیه فایل‌های استفاده‌شده در پروژه را نگاه‌دارید

یکی از نکات مهم فتوشاپ که رعایت نکردن آن ، خیل عظیمی از طراحان گرافیک را دچار مشکل می‌کند ، ذخیره نکردن فایل های استفاده شد هدر پروژه است.

وقتی در پروژه خود از تصاویر ، متون ، وکتور و اِلمان‌های دیگری استفاده می‌کنید ، یک پوشه در محل ذخیره‌سازی پروژه‌ایجاد کنید به نام Footage یا Assets و کلیه فایل‌های استفاده‌شده رد پروژه را در آنجا نگه‌داری کنید ، زیرا در پروژه‌های بعدی یا همان پروژه اگر مشکلی برای فایل ها پیش بیاید یا مجدد در پروژه‌ای دیگر نیاز به آن فایل باشد دیگر نیاز به تلاش مجدد و صرف زمان یا هزینه برای به دست آوردن آن فایل نیست .
۶ – از اعمال تغییر مستقیم بر روی لایه اجتناب کنید

خیلی اوقات در زمان کار بر روی یک پروژه فراموش می‌کنید که محیطی که در آن هستید محیط فتوشاپ است نه یک صفحه کاغذ معمولی که همه کارها را باید روی یک صفحه انجام دهید .

به همین منوال در فتوشاپ شروع می‌کنید به خط کشیدن ، پاک کردن ، رنگ زدن و اعمال چندین تغییر بر روی یک‌لایه و بعد که به خودتان می‌آیید و می‌خواهید یک تغییر را از بین تغییرهای قبلی حذف کنید دیگر نمی‌توانید .

حال نادم ، پشیمان و بسیار عصبانی می‌شوید که ، آه این چه‌کاری بود که انجام دادین !

برای اینکه هرگز به این مرحله نرسید این نکته را همیشه رعایت کنید که به‌طور مستقیم بر روی یک‌لایه تغییری اعمال نکنید .

برای اعمال تغییرات از لایه ماسک ، اسمارت آبجکت ها و قابلیت‌های adjustment layers استفاده کنید .
۷ – لایه‌های مهم را قفل کنید

یکی دیگر از نکات مهم فتوشاپ که می‌بایست به خاطر داشته باشید این است که لایه‌های اصلی خود را قفل کنید .

این کار باعث می‌شود که هیچ تغییری برو روی این لایه‌ها ایجاد نشود و آن‌ها ایمن بمانند . عمل قفل‌کردن را حتی می‌توانید بر روی یک گروه اعمال کنید و از اعمال تغییرات بر روی کلیه لایه‌های آن گروه جلوگیری کنید .

 
۸ – لایه‌های خالی را حذف کنید

زمانی که یک‌لایه یا فیلد متن ایجاد می‌کنید و آن را خالی رها می‌کنید حتماً ، آن را حذف کنید تا بعداً زمانی که به کلیه لایه‌ها نگاه می‌اندازید برایتان سؤال نشود که ، این لایه کجا قرار دارد و با خاموش و روشن کردن لایه به دنبال این باشید که متوجه شوید در کجای پروژه از این لایه استفاده کرده‌اید .

پس این نکته را فراموش نکنید که لایه‌های خالی را حذف کنید .

۹ – در استفاده از افکت‌ها دقت کنید

همه افرادی که با فتوشاپ کار می‌کنند بعد از مدتی با افکت‌های متنی و تصویری آن آشنا می‌شوند ، افکت‌هایی مثل Shadows ، glow ، Stoke  و …. که متأسفانه بعد از مدتی همه این افکت‌ها را پشت سر هم برای یک اِلمان چه متن و چه تصویر استفاده می‌کنند ، بدون توجه به اینکه کاربردی داشته باشد یا ازنظر زیبایی‌شناسی در طراحی  جایگاهی داشته باشد .

پس یکی دیگر از نکات مهم فتوشاپ که هرگز نباید آن را فراموش کنید این است ، تا زمانی که نیاز به استفاده از یک افکت نیست از آن‌ استفاده نکنید . هرکجا هم که نیاز بود ، چندین افکت را هم‌زمان استفاده نکنید مگر در موارد نادر و بسیار ضروری .
۱۰ –  از تکرار مکررات بپرهیزید

آخرین مورد از مجموع نکات مهم فتوشاپ که باید آن را رعایت کنید این است که ، اگر ۲۰ لایه دارید که باید یک افکت بر روی همه آن‌ها اعمال شود ، آن افکت را کپی نکنید و بر روی تک‌تک لایه‌ها اعمال کنید ، بلکه آن ۲۰ لایه را در یک گروه قرار دهید و سپس افکت را بر روی گروه اعمال کنید .  این مورد درباره ماسک کردن یکسان لایه‌هایی با ماسک یکسان نیز صدق می‌کند .

پس وقتی قرار است عملی  را برای چندین لایه به‌صورت یکسان انجام دهید این عمل یک‌بار بر روی گروه آنان انجام دهید .

 
 

لوگو اسپانسر