آموزش تایپوگرافی به سبک پراکندگی یا Dispersion در فتوشاپ

 در این آموزش خواهید آموخت که چگونه متنی را بنویسید و تکنیک پراکندگی را روی آن اعمال کنید. پراکندگی یا Dispersion به طراحی هایی می گویند که قسمتی از سوژه در حال جدا شدن و پخش شدن است. این تکنیک را بر روی تصاویر نیز می توانید اعمال کنید. اما در این آموزش قصد داریم  این تکنیک را بر روی متن اعمال می کنیم.

برای اعمال این تکنیک ابتدا باید براش مورد نظر را یا خودتان بسازید و یا دانلود کنید. در اینجا ما با استفاده از ابزار Custom shape فتوشاپ،براش دانه های برف را ایجاد می کنیم. (آموزش کامل نحوه ساخت براش در سایت وجود دارد) برای ساختن براش ابتدا باید یک سند جدید با ابعاد (px 300*300) ایجاد کنید. برای ایجاد سند جدید از کلیدهای ctrl+N استفاده کنید.

حالا باید شکل و یا متن مورد نظرتان را رسم و یا تایپ کنید. ما می خواهیم براش دانه های برف را ایجاد کنیم. شکل دانه های برف در لیست ابزار custom shape وجود دارد.(برای انتخاب این ابزار کلید چپ موس را چند لحظه روی ابزار Rectangle نگه دارید، این ابزار در این گروه قرار دارد) آن را انتخاب و روی صفحه درگ کنید. در هنگام درگ کردن کلید shift را پایین نگه دارید تا یک شکل منظم رسم شود.
  
حالا باید این براش را به فتوشاپ معرفی کنیم. برای این کار از منوی Edit گزینه Define brush preset را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه پنجره ی باز می شود که باید یک نام برای براش انتخاب کنید. پس از تایپ نام ok را بزنید. اکنون این براش به لیست براش های فتوشاپ شما افزوده شده است.
 
حالا باید متن خود را تایپ کنید. ابتدا یک سند جدید با استفاده از کلید های ctrl+N با ابعاد مورد نظرتان ایجاد کنید. ابزار paint bucket  را انتخاب کنید. رنگ foreground  را روی رنگ دلخواهتان تنظیم کنید. سپس با ابزار paint bucket روی سند کلیک کنید تا از رنگ پر شود.

برای تایپ متن ابزار Type را انتخاب کنید. روی صفحه کلیک کنید و متن را تایپ کنید. با استفاده از نوار تنظیمات مربوط به این ابزارکه در بالای صفحه فعال میشود نیز می توانید تنظیمات مورد نظرتان را روی متن انجام دهید.
 
برای راحتی کار پس از تایپ متن opacity لایه متن را تا 50% کم کنید تا وقتی که می خواهیم با براش روی متن را بپوشانیم اثرات براش قابل دیدن باشد. چون رنگ براشمان نیز به رنگ متن سفید است.
 
حالا یک لایه جدید روی لایه متن ایجاد کنید. برای ایجاد لایه جدید از قسمت پایین پنل لایه ها گزینه create a new layer را انتخاب کنید.
 
ابزار brush  را انتخاب کنید. از نوار خصوصیات بالای نرم افزار از لیست براش ها براشی که خودتان ساخته اید را انتخاب کنید. این براش آخرین براش در لیست براش های شماست.
 
کلید F5 را بزنید تا پنجره مربوط به تنظیمات براش باز شود ( یا از منوی window گزینه brush را انتخاب کنید) گزینه اول یعنی brush Tip shape را انتخاب کنید و سایز براش را روی 60 تنظیم کنید.
 
حالا گزینه دوم یعنی shape Dynamic را انتخاب کنید. Size Jitter را روی %50 و Angle Jitter را روی %100 تنظیم کنید. البته این تنظیمات بسته به سایز متن شما قابل تغییر است.
 
حالا از نیمه متن شروع به کلیک کردن با ابزار براش کنید تا اثر براش روی متن اعمال شود.
 
Opacity  لایه متن را به %100 برگردانید. سپس بر روی لایه متن یک لایه ماسک ایجاد کنید. برای ایجاد لایه متن از قسمت پایین پنل لایه ها گزینه Add layer mask را انتخاب کنید.
 
حالا با ابزار براش شروع به پاک کردن قسمت هایی از متن که زیر اثرات براش دانه های برف قرار دارند بکنید. توجه داشته باشید که برای پاک کردن حتما رنگ foreground به رنگ مشکی باشد. چون از لایه ماسک استفاده کرده ایم و در ماسک رنگ مشکی به معنای دیده نشدن است و ما می خواهیم که قسمت هایی از متن که زیر دانه های برف قرار دارند پنهان شوند و دیده نشوند.

 
 

لوگو اسپانسر