آموزش استفاده از ابزارهای رتوش و اصلاح تصاویر در فتوشاپ

برای رتوش تصاویر در فتوشاپ سه ابزار کاربردی وجود دارد . این سه ابزار عبارتند از: spot healing brush، Healing brush  و patch. در این آموزش با نحوه کارکرد هر یک از این ابزار آشنا خواهید شد.

 


هر سه ابزار رتوش در فتوشاپ این قابلیت را دارند که با جایگزین کردن پیکسل های نقاط سالم با نقاط معیوب، نقاط معیوب و آسیب دیده را ترمیم کنند. در واقع هر سه ابزار با کپی برداری ازبافت نقاط سالم، نقاط معیوب تصویر را ترمیم می کنند.

توجه: پس از باز کردن تصویر در فتوشاپ، تصویر درون لایه Background قرار می گیرد. توجه کنید که برای رتوش تصاویر ابتدا باید توسط کلیدهای ctrl+J یک کپی از لایه Background بگیرید و سپس رتوش تصاویر را آغاز کنید.

ابزار spot healing brush

این ابزاراولین ابزار از گروه ابزار رتوش در فتوشاپ می باشد. برای استفاده از این ابزار کافی است پس از انتخاب این ابزار روی نقاط آسیب دیده کلیک کنید و یا اگر نواحی آسیب دیده پیوسته و وسیع باشند می توانید برای ترمیم نواحی درگ کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر برای برداشتن جوش صورت کافی است با این ابزار روی جوش ها کلیک کنید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید با کلیک بر روی جوش، آن نقطه ابتدا به رنگ مشکی در می آید و با برداشتن موس جوش از بین می رود. در واقع این ابزار به صورت خودکار از پیکسل های سالم اطراف نقطه ای که کلیک کرده اید کپی برداری می کند و بافت سالم را جایگزین بافت آسیب دیده می کند.

 

در تصویر زیر مشاهده می کنید که جوشی که روی آن کلیک کردیم محو شده است.

 

وقتی که از ابزار spot healing brush  برای رتوش صورت و برداشتن جوش ها استفاده می کنید بهتراست در نوار خصوصیات بالای نرم افزار Mode را روی Lighten تنظیم کنید. با این کار فتوشاپ پیکسل هایی که تیره تر هستند را تغییر می دهد و چون جوش ها نسبت به سایر نواحی پوست تیره تر هستند پس فقط جوش ها تغییر می کنند و نتیجه کار بهتر خواهد شد.

  

سعی کنید سایز براش را کمی بزرگتراز سایز جوش تنظیم کنید. برای بزرگ و کوچک کردن سایز براش هم از کلیدهای ] و[ (براکت باز و بسته) استفاده کنید. باقی جوش ها را هم به همین صورت با کلیک کردن  از بین ببرید.

 

در قسمت چانه مشاهده می کنید که سطح جوش ها پیوسته و وسیع است. برای رتوش این قسمت می توانید به جای کلیک کردن، سایز براش را کوچک و درگ کنید.

هر جا هم که رتوش درست انجام نشود می توانید کلیدهای ctrl+Z را بزنید و یک مرحله به عقب باز گردید و دوباره کار را تکرار کنید اما اگر نیاز داشتید چند مرحله به عقب باز گردید باید کلیدهای Ctrl+Alt+Z را بزنید و دوباره کار ار تکرار کنید.

  


به عنوان یک مثال دیگر در تصویر زیر یکی از شبنم های موجود بر روی برگ با استفاده از این ابزار و کلیک بر روی آن حذف شده است.

 

ابزارHealing brush

اساس کار این ابزار نیز مانند ابزار قبلی کپی گرفتن و جایگزین کردن پیکسل های نقاط سالم با پیکسل های نقاط معیوب می باشد. اما این ابزار برخلاف ابزار قبلی به صورت خودکار عمل کپی برداری را انجام نمی دهد بلکه باید جهت کپی برداری در قسمتی از تصویر که سالم است و در مجاورت قسمت معیوب قرار دارد و رنگ ونورآن تقریبا شبیه قسمت معیوب است کلید Alt را پایین نگه داشته وبرای اینکه از این قسمت کپی بگیرد یکباردر محل سالم کلیک کنید. حالا روی قسمت معیوب کلیک کنید تا از بین برود.

مثلا در تصویر زیر روی قسمتی که مشخص شده کلیک می کنیم (البته قبلش کلید Alt را پایین نگه می داریم) و از این قسمت کپی می گیریم. سپس روی جوش هایی که در مجاورت این نقطه قرار دارند و رنگ پوست در این قسمت ها شبیه رنگ قسمت کپی شده است، کلیک می کنیم تا محو شوند.

به همین صورت هر قسمت را که می خواهیم ترمیم کنیم باید دوباره در مجاورت آن نقطه با پایین نگه داشتن کلید Alt کپی بگیریم و سپس روی جوش های نزدیک آن نقطه کلیک کنیم. در واقع عمل کپی را باید برای هر نقطه از تصویر تکرار کنیم نه اینکه یکبار کپی بگیریم و تمام تصویر را رتوش کنیم. چرا که رنگ پوست در تمام قسمت ها یکسان نیست.


  

در اینجا هم می توانید سایز براش را با کلیدهای ]  و[ بزرگ و کوچک کنید.

ابزار Patch

كار این ابزار نيز ترميم اســت و این امكان را به شما می دهد كه پیکسل های ناحیه ای از تصویر را كه ســالم است به ناحیه دیگــری كه معیوب است وصله بزنيد.(اگر به آیکن این ابزار دقت کنید شبیه وصله پینه است) این ابزار نور و رنگ را با توجــه به محيط اطراف نقطه مورد نظر تنظيم می کند.

روش استفاده از این ابزار به این صورت است که با این ابزار اطراف ناحیه معیوب را انتخاب (سلکت) می کنیم. (برای انتخاب ناحیه معیوب، اطراف ناحیه معیوب را با موس درگ می کنیم) پس از برداشتن موس این ناحیه انتخاب می شود. سپس روی این ناحیه کلیک کرده و این ناحیه را به ناحیه سالم درگ می کنیم. مشاهده می کنید که پیکسل های ناحیه سالم جایگزین ناحیه معیوب می شوند.

به عنوان مثال در تصویر زیر ناحیه ای که سلکت شده را به ناحیه ای که سالم است و با کادر قرمز مشخص شده درگ می کنیم. ناحیه سالم جایگزین ناحیه معیوب می شود.

 

با انتخاب ابزار patch نوار تنظیمات این ابزار بالای صفحه فعال می شود که دارای سه گزینه زیر می باشد.

Source ، Destination و Transparent .

اگر گزینه source را انتخاب کنید به این معناست که باید ناحیه معیوب را انتخاب و به ناحیه سالم درگ کنید.

اگر گزینه Destination را انتخاب کنید به این معناست که باید ناحیه سالم را انتخاب و به ناحیه معیوب درگ کنید.

و اگر پس از انتخاب یکی از گزینه های بالا تیک گزینه Transparent را هم بزنید دو ناحیه با هم ترکیب می شوند.

 

لوگو اسپانسر