آموزش افکت های پنجره Layer style در فتوشاپ

شما می توانید در پنجره Layer style با استفاده از امکانات و گزینه های آن افکت های زیبایی بر روی لایه متون و اشیاء اعمال کنید. افکت هایی مثل درخشندگی (Glow)، سایه (Drop shadow)، ، برجستگی (Bevel & Emboss)،دورخط (stroke)، گرادینت و… .

برای دسترسی به پنجره layer style چند روش وجود دارد: اول اینکه می توانید روی قسمت خالی از لایه ای که قصد اعمال افکت را بر روی آن دارید دو بار کلیک کنید، دوم اینکه از قسمت پایین پنل لایه ها روی گزینه Add a layer style کلیک و از منوی باز شده آن گزینه Blending option را انتخاب کنید (البته هر یک از افکت ها نیز به صورت جداگانه در این منو قرار دارند که می توانید آنها را انتخاب کنید)، سوم اینکه از منوی Layer گزینه layer style و سپس گزینه Blending option را انتخاب کنید. به این ترتیب پنجره Layer style به صورت زیر باز میشود.

 


در سمت چپ این پنجره افکت ها را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی نام آنها می توانید آنها را انتخاب کنید. پس از انتخاب افکت مورد نظر تنظیمات مربوط به هر کدام در قسمت وسط پنجره ظاهر می شود. در سمت راست پنجره نیزبا انتخاب گزینه new style می توانید استایلی را که به لایه خود اعمال کرده اید ذخیره کنید. در قسمت preview هم اگر تیک این گزینه را بزنید می  توانید تغییرات را در همان لحظه ببینید. در قسمت پایین این گزینه نیز کادری قرار دارد که پیش نمایشی از تغییرات را نشان می دهد.

در این آموزش من قصد دارم که این افکت ها را بر روی یک متن اعمال کنم تا شما با چگونگی کار این پنجره بهتر آشنا شوید.

در ابتدای کار یک سند جدید ایجاد کنید. ابزار Type را انتخاب و روی سند کلیک و متن خود را تایپ کنید. با کلیک بر روی سند یک لایه با نام پیش فرض Layer 1 در پنل لایه ها ایجاد می شود. پس از تایپ متن به یکی از روش هایی که در بالا گفته شد پنجره Layer style را باز کنید. به نظرم راحترین روش این است که بر روی لایه دو بار کلیک کنید. حالا از بالا به پایین به توضیح افکت ها می پردازیم.

افکت Bevel & Emboss 

هر دوی ايــن افکت ها متن را برجســته ميكنند. جلوة Bevel بر لبه هاي متن تاثير گذاشــته و آنها را برجسته می کند، اما سطح حروف صاف هستند. در حالي كه جلوه ی Emboss سطح حروف را برجسته می کند.

 

افکت stroke

با استفاده از گزينه  Stroke میتوانيد به موضوع مورد نظر دورخط با يك رنگ و پهنای دلخواه اعمال كنيد.

 

افکت Inner Glow و outer Glow (درخشندگی داخلی و درخشندگی خارجی): 

Inner glow درخشندگی را از داخل اعمال می کند که به نظر می رسد حروف خودشان می درخشند.

 

Outer glow درخشندگی را از خارج اعمال می کند.

 

افکت satin (زرق و برق):

بــا اســتفاده از گزينــه  Satin میتوانيد جلوه زرق و بــرق بوجود آوريد. اين جلــوه مانند يك روكش طلایی است.

 

افکت های color overlay(پوشش با رنگ)، Gradient overlay(پوشش با طیف رنگی) و pattern overlay(پوشش با پترن یا الگو):

بــا اســتفاده از گزينــه Color overlay میتوانيــد موضوع مورد نظــر را با يك رنگ و با اســتفاده از Gradient Overlay با طیف رنگی و با استفاده از  Pattern Overlay با يك الگو پر كنيد.

  

افکت Drop shadow (اعمال سایه):

با استفاده از این افکت می توانید به متن یا تصویر سایه بدهید. اعمال سایه به متن یا تصویر به آن بعد می دهد و موجب می شود بیشتر به چشم بیاید.

 

افکت Inner shadow (سایه داخلی):

علاوه بر Drop Shadow گزينه ديگری با نام  Inner Shadow يا سايه داخلی نيز وجود دارد كه سايه را به طرف داخل ايجاد میكند.

 

تنظیمات مربوط به هر یک از افکت ها که درقسمت وسط پنجره قرار دارند، اگر مقادیرشان را خودتان تغییر دهید متوجه خواهید شد که هر گزینه ای چه تغییری ایجاد می کند.

اگر در پنجره Layer style بر روی گزینه styles کلیک کنید لیستی از استایل های های پیش فرض فتوشاپ ظاهر می شوند که با کلیک بر روی هر کدام می توانید آن را به موضوع مورد نظر خود اعمال کنید.

 

شما می توانید پس از اعمال افکت های مورد نظرتان بر روی یک موضوع آن افکت ها را به عنوان یک استایل ذخیره کنید. برای این کار کافی است پس از اتمام کار گزینه New style را انتخاب کنید. به این ترتیب استایل شما به لیست استایل های پیش فرض فتوشاپ اضافه می شود و شما اگر باز هم بخواهید این استایل را بر روی لایه های دیگری اعمال کنید به جای اینکه از ابتدا تمام مراحل اعمال افکت را انجام دهید تنها با یک کلیک بر روی استایلی که خودتان ساخته و ذخیره کرده اید می توانید آن را بر روی لایه های دیگر نیز اعمال کنید.

 

لوگو اسپانسر