آموزش استفاده از ابزارهای Quick selection و Magic wand در فتوشاپ

از آنجایی که فتوشاپ یک نرم افزار کاربردی روی تصاویر محسوب میشود ومعمولا نیز عملیات انجام شده بر روی کل تصویر انجام نمی شود اولین اقدام در انجام دادن عملیات بر روی تصویر انتخاب محدوده یا محدوده هایی از تصویر می باشد که بتوان بر روی آنها به انجام عملیات پرداخت بدون اینکه سایر نواحی تصویر تغیییر یابند.

فتوشاپ دارای سه گروه ابزارانتخاب کاربردی و قدرتمند است که عبارتند از : ابزارهای گروه Marquee،ابزارهای گروه Lasso  ،ابزارQuick selection    و ابزار Magic wand میباشد که دو ابزار آخر در یک گروه ابزار قرار دارند که می توانند به شیوه و شکل های مختلف محدوده های انتخاب متفاوتی را ایجاد کنند.

در این آموزش قصد داریم به معرفی دو ابزار Quick selection و Magic wandبپردازیم.

Quick selection tool:

Quick selection tool همانطور که از نامش پیداست ابزاری برای انتخاب سریع است.برای استفاده از این ابزار پس از انتخاب آن در نقطه ای کلیک کنید و همان طور که کلید موس را پایین نگه داشته اید روی قسمتی که می خواهید آن را انتخاب کنید موس را مانند یک قلموی نقاشی بکشید.

برای بزرگ کردن اندازه براش میتوانید کلید  ](براکت بسته)از کیبورد و برای کوچک کردن براش می توانید از کلید [ (براکت باز)استفاده کنید که با این حرکت می توانید کوچکترین بخش های موجود در تصویر را نیزبه راحتی انتخاب کنید.البته در نوار اختیارت که پس از انتخاب این ابزار بالای نرم افزار فعال میشود نیز می توانید اندازه قلم را کوچک و بزرگ کنید .

 


در هنگام کار با همه ابزارهای انتخاب که Quick selection هم یکی از آنهاست به طور معمول برای اضافه کردن ناحیه ای به ناحیه انتخاب از کلید shift استفاده کنید یا اینکه در نوار اختیارات گزینه Add selection را انتخاب کنید اما اگر دقت کنید مشاهده می کنید که این ابزار به طور پیش فرض در حالت Add selection قرار دارد و اشاره گر موس پس از انتخاب این ابزار به صورت + در می آید و با درگ کردن موس روی تصویر قسمت مورد نظر انتخاب میشود.

 

اگر بخواهید ناحیه ای را از ناحیه انتخاب کم یا حذف کنید کلید Alt را نگه دارید ودر ناحیه ای که می خواهید از ناحیه انتخاب کم شود کلیک کنید و موس را بکشید.در این حالت مشاهده می کنید که اشاره گر موس به شکل –   در می آید که ای یعنی از ناحیه انتخاب ناحیه ای را کم می کند یا اینکه می توانید به جای نگه داشتن کلید Alt، در نوار اختیارات گزینه subtract from selection  را انتخاب کنید. مثلا در تصویر زیر می خواهیم که چشم ها و قسمت زرد روی گردن طوطی را از ناحیه انتخاب کم کنیم .برای این کار کلید Alt را نگه میداریم و شروع به درگ کردن روی چشم و این قسمت زرد رنگ می کنیم .می بینید که ای نواحی از ناحیه انتخاب ما خارج می شوند.

  


برای انتخاب نواحی کوچک بهتر است سایز براش را با کلید[ (براکت باز) از کیبورد کوچک کنید تا انتخاب دقیقتری داشته باشید. وبرای انتخاب نواحی بزرگ می توانید سایز براش را با کلید ] (براکت بسته) از کیبورد بزرگ کنید تا انتخاب سریعتری داشته باشید.

پس از کم کردن این نواحی وقتی کلید Alt را رها می کنید می بینید که ابزار در نوار اختیارات دوباره در حالت Add selection قرار می گیرد و اشاره گر موس نیز دوباره به + تبدیل میشود که حالت پیش فرض این ابزار است.

پس از انتخاب محدوده گزینه دیگری هم در نوار اختیارات فعال میشود به نام Refine Edge . با استفاده از این گزینه می توانید  لبه های انتخاب را تصحیح کنید.به این صورت که پس از انتخاب این گزینه پنجره Refine edge باز میشود که می توانید با وارد کردن مقداردر کادر smooth و یا درگ کردن دکمه لغزنده  لبه های انتخاب را نرم کنید و با وارد کردن مقدار در کادر feather لبه های انتخاب را کمی محو کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.(توجه کنید که این مقادیر نباید خیلی زیاد باشند و ممکن است برای هر انتخاب تفاوت داشته باشند .با تست کردن و کمی تجربه می توانید به نتیجه مناسب برسید)

 

ابزار Magic wand (عصای سحرآمیز):

اگر روی ابزار Quick selection کلیک کنید و چند لحظه کلید موس را نگه دارید این ابزار را مشاهده خواهید کرد.

 

این ابزار ،ابزار انتخاب براساس رنگ است.یعنی با کلیک در یک ناحیه رنگ هایی از تصویر را انتخاب می کند که مشابه رنگ نقطه انتخابی است. اگر در هنگام استفاده از این ابزار به نوار اختیارات دقت کنید یکی از گزینه های پرکاربرد گزینه Tolerance یا میزان دقت ابزار است.به طوری که هر چه مقدار آن بیشتر باشد دقت ابزار کمتر شده در نتیجه محدوده بزرگتری از رنگ های مشابه انتخاب میشود و برعکس هر چه این مقدار کمتر باشد دقت ابزار افزایش یافته و به دلیل انتخاب دقیق محدوده رنگی با رنگ نقطه کلیک شده ،محدوده کوچکتری انتخاب خواهد شد.

 

نکاتی که در مورد اضافه کردن ناحیه ای به ناحیه انتخاب و استفاده از کلید shift و یا گزینه Add selection در نوار اختیارات و یا کم کردن ناحیه ای از ناحیه انتخاب و استفاده از کلید Alt و یا گزینه subtract from selection در نوار اختیارات و همچنین گزینه Refine edge در آموزش ابزار Quick selection  گفته شد در مورد این ابزار نیز وجود دارد.

 

در شکل زیر قصد داریم آسمان را با این ابزار انتخاب کنیم .ابتدا Tolerance را روی 10 تنظیم میکنیم و روی یک نقطه از آسمان کلیک میکنیم .چون مقدار Tolerance کم است پس دقت ابزار در انتخاب رنگی شبیه به نقطه کلیک شده زیاد است پس ناحیه ای را که انتخاب می کند کوچک است .

 

حالا Tolerance را روی 32 که حالت پیش فرض ابزار نیز هست تنظیم میکنیم و در همان نقطه قبلی کلیک می کنیم این بار چون دقت ابزار کم است ناحیه انتخاب شده بزرگتر خواهد بود.

 

حالا اگر بخواهیم قسمت های انتخاب نشده از آسمان نیز به انتخابمان اضافه شوند کلید shift را نگه میداریم و در قسمت های مختلف از آسمان کلیک میکنیم تا این نواحی هم به انتخابمان اضافه شوند و اگر بخواهیم انتخاب دقیق تری داشته باشیم مقدارTolerance  را کم در نظر میگیریم.

 

اگر ناحیه ای به جز ناحیه مورد نظرمان به ناحیه انتخابی اضافه شد برای کم کردن آن ناحیه کلید Alt را نگه میداریم و روی آن ناحیه کلیک میکنیم.

 

لوگو اسپانسر