آموزش استفاده از ابزار Ellipse

ابزار Ellipse:برای رسم دایره و بیضی از این ابزار استفاده میشود و کلید میانبر این ابزار F7 می باشد. کار کردن با این ابزار بسیار آسان است ، به این صورت که پس از انتخاب این ابزار روی صفحه، موس را درگ کنید ،بیضی رسم میشود ولی برای رسم دایره باید کلید  ctrl  را حین رسم پایین نگه دارید.

پس از رسم دایره یا بیضی نوار تنظیمات این ابزار در نوار ویژگی های بالای صفحه نمایان میشود.

 


در ادامه به بررسی هر یک از این گزینه ها میپردازیم.

تعیین موقعیت (object origin): در کادر X اگر عددی را وارد کنید شکل رسم شده در جهت  افقی به سمت چپ یا راست حرکت می کند و اگر عددی را در  کادر Y وارد کنید در مسیر عمودی و بالا و پایین شکل مورد نظر جابجا می شود . عددی که به صورت پیش فرض در این دو  کادر وجود دارد مقیاس قرار گیری شکل در صفحه می باشد کافیست کمی شکل را به طرفین حرکت دهید متوجه می شوید  که اعداد پیش فرض این دو کادر تغییر میکنند .

تغییر ابعاد بر اساس واحد(object size): این دو کادر مربوط به ابعاد طول و عرض شکل رسم شده می باشد شما می توانید با وارد کردن اعداد دلخواه خود شکلی با اندازه های مورد نظرتان رسم کنید.برای این کار کافی است پس از رسم شکل در این دو کادر اعداد دلخواه خود را وارد کنید و سپس یا در صفحه کلیک کنید و یا کلید enter   را از کیبرد فشار دهید.

تغییر ابعاد بر اساس درصد: در این کادر می توانید اندازه شکل را بر اساس درصد تغییر دهید که اگر علامت قفل کنار این کادر بسته باشد(با کلیک روی علامت قفل میتوانید آن را باز یا بسته کنید) می توانید ابعاد شکل خود را به صورت یکجا هم عرضی و هم طولی به مقدار درصد دلخواهتان تغییر دهید یعنی اگرشما فقط X  را تغییر دهید Y هم خود به خود به همان اندازه تغییر می کند ولی اگر قفل باز باشد فقط می توانید یا طول و یا عرض را تغییر دهید و برای اینکه هم عرض و هم طول را تغییر دهید باید جدا جدا در این دو کادر مقدار تغییر را درج کنید.

تنظیم دوران(Angle of rotation): برای چرخش شکل حول مرکز می توانید از کادر Angle of rotation استفاده کنید.به این صورت که ابتدا شکل را انتخاب کنید و سپس در این کادر مقدار دوران را درج کنید و بعد یا در صفحه کلیک کنید و یا کلید Enter را بفشارید.

 

قطاع(pie): با انتخاب این گزینه می توانید بیضی یا دایره ای را که رسم میکنید به صورت سه چهارم کل دایره رسم کنید .در کادر مربوط به آن میتوانید ازاین شکل متناسب با زاویه دلخواه یک برش بسته ایجاد کنید.

 

کمان( Arc):

با انتخاب این گزینه یک کمان باز از بیضی یا دایره رسم میشود.برای رسم کمان باز از دایره باید کلید ctrl را نگه دارید.

 

قرینه کردن: از این دو گزینه mirror horizontally (قرینه کردن به صورت افقی) و mirror vertically(قرینه کردن به صورت عمودی) استفاده میشود.

 

تغییر ضخامت دور خط(out line width): با کلیک روی علامت مثلث کوچک کنار این گزینه لیست مقادیر دور خط باز میشود با انتخاب یکی از این مقادیرضخامت دورخط شکل تغییر می کند .البته شما می توانید مقدار دلخواه خود را در این کادر تایپ کنید و سپس کلیدEnter   را بزنید تا تغییر اعمال شود.

 

اگر روی ابزار  Ellipseکلیک کنید و چند لحظه کلید چپ موس را نگه دارید ابزاری که در این گروه ابزار قرار دارند نمایش داده میشود که در این گروه ابزار تنها یک ابزار دیگر بنام 3point ellipseوجود دارد که در ادامه به بررسی چگونگی استفاده از این ابزار می پر دازیم.

 

این ابزارامكان رسم دایره و بیضی را با زاويه ای كه به طور دستي مشخص ميشود، فراهم ميكند.

براي استفاده از اين ابزار آن را انتخاب كرده و در نقطه ای از صفحه، كليک و سپس درگ كنيد تا يك خط با هر زاويه ای كه ميخواهيد رسم شود. سپس موس را رها كنيد و بكشيد تا دایره یا بیضی نمايش داده شود.  سپس در نقطه مناسب كليک كنيد تا دایره یا بیضی رسم شود.

 

لوگو اسپانسر