آموزش استفاده از ابزار انتخاب (pick tool)

 

ابزار انتخاب (pick tool): از این ابزار برای انتخاب ،تغییر اندازه، چرخش ، جابجایی و رنگ کردن اشیاء استفاده میشود که در این آموزش به بررسی چگونگی استفاده ازاین ابزار میپردازیم.

 


براي آنكه بتوان تغييراتي را روي يك شئ (در کرل به هر آنچه که در صفحه طراحی رسم شود شئ یا object گفته میشود)اعمال نمود بايد آن را در حالت انتخاب قرار داد.برای انتخاب اشیاء در کرل سه روش وجود دارد:

روش اول ابزار pick را انتخاب کنید. روي هر شيئی كه كليك كنيد، آن شئ در حالت انتخاب قرار ميگيرد. شئ انتخــاب شده توسط اهرمهايي احـــاطه ميشود (مربعهاي كوچك سياه رنگ) و يك عـلامت × مركز شئ را نشــان ميدهد.

 

روش دوم: ابزار pick را انتخاب کنید .در يك ناحيه مشخص در كنار شئ يا اشياي موردنظر كليك كنيد و ماوس را بكشيد تا در اطراف شئ يك كادر فرضي ايجادشود. اشيايي كه داخل اين كادر فرضي قرار گيرند، انتخاب ميشوند. اشیایی که به طور کامل داخل این محدوده قرار نگیرند انتخاب نمیشوند.استفاده از این روش زمانی مناسب است که اشیلی بسیاری در صفحه طراحی دارید و میخواهید همه آنها را در حالت انتخاب قرار دهید.

نکته: براي انتخاب اشيايي كه كامل در محدوده انتخاب قرار ندارند، كافي است در هنگام كشيدن كادر فرضي كليد  Alt را پايين نگه داريد تا اشيايي كه بخشي از آنها در محدوده انتخاب قرار گرفتند نيز انتخاب شوند.

روش سومبراي انتخاب يكايك اشيا، كليد  shift  را پايين نگه داريد، سپس با ابزار انتخاب(pick tool) روي هر شئ يك باركليك كنيد؛ با اين روش اشيا يكي يكي انتخاب شده و به مجموعه انتخاب شما اضافه ميشوند.در این روش اگر بخواهید شیئی را از حالت انتخاب خارج کنید کلید shift را پایین نگه دارید و روی آن شکل کلیک کنید ،با این روش آن شئ ازحالت انتخاب خارج میشود.

روشهاي انتخاب تمام اشياء:

  1. دابل کلیک روی ابزار انتخاب (pick tool )
  2. استفاده از کلید ترکیبی ctrl+A
  3. استفاده از مسیر Edit/select all/objects

تغییر اندازه اشیاء:

هنگاميكه يك شئ در حالت انتخاب باشد، توسط اهرم های اطراف آن ميتوانيد اندازه شئ را تغيير دهيد. براي اين كار پس از انتخاب شئ روي يكي از اهرم ها كليك كرده و در جهت دلخواه براي كوچك يا بزرگ كردن شئ، ماوس را بكشيد تا شئ تغيير اندازه دهد .برای اینکه شئ از همه ابعاد به یک اندازه کوچک یا بزرگ شود کلید shift را پایین نگه دارید و روی یکی از اهرم هایی که در چهار طرف شئ قرار دارند (در شکل زیر این نقاط مشخص شده اند)کلیک کنید اشاره گر موس به یک پیکان دو سویه تبدیل میشود و سپس برای کوچک کردن به سمت داخل شئ و برای بزرگ کردن به سمت خارج شئ درگ کنید.

 

اگر يك بار ديگر روي همان شئ انتخاب شده كليك كنيد، اهرم های اطراف شئ از شكل مربع كوچك سياه رنگ به شكل پيكانهاي دو سويه تغيير پيدا ميكند. براي چرخش يك شئ حول مركز آن روی یکی از پیکان هایی که در چهار طرف شئ وجود دارند کلیک کنید و شئ را دوران دهید.

 

اگر روی چهار پیکان دیگر کلیک کنید و درگ کنید شئ مورب میشود.

نکته:مركز دوران يك شئ را ميتوانيد با موس گرفته و به نقطه دلخواه بکشيد. با اين عمل دوران حول مركز جديد انجام ميشود.

جابجایی اشیاء:

برای اینکه شیئی را در صفحه جابجا کنید آن را توسط ابزار pick  انتخاب و موس را روی  شئ قراردهید اشاره گر موس وقتی به شکل زیر در آمد کلیک کنید و شئ را جابجا کنید.

 

رنگ کردن اشیاء:

برای رنگ كردن يك شئ، ابتدا آن را با ابزار pick در حالت انتخاب قرار داده و سپس با كليك چپ روي يك رنگ دلخواه از پالت رنگ، شئ مورد نظر را از رنگ انتخابي پر كنيد. براي رنگ کردن دورخط يك شئ نيز كافي است بعد از انتخاب شئ روي يكي از رنگهاي پالت كليك راست نماييد تا دورخط شئ را رنگ كنيد.

 

اگر ماوس را براي چند لحظه روي يك رنگ نگه داريد طيفهای مختلفی از آن رنگ براي شما نمایش داده میشود که میتوانید از این لیست یک رنگ انتخاب کنید.

 

نکته:هنگامي كه شکلي را انتخاب ميكنيد و رنگي را به آن اختصاص ميدهيد برای تركيب آن با رنگ ديگر، كليد Ctrl را پايين نگه داريد و روي رنگ ديگر كليك كنيد. با هر بار كليك، ده درصد از رنگ دوم به رنگ اوليه شئ انتخابی اعمال میشود.

 

لوگو اسپانسر