رمز و راز تونل ها و راهروهای مجسمه ی غولپیکر ابوالهول



مجسمه ی ابوالهول یکی از معروف ترین مجسمه های غول پیکر جهان است که رمز و راز های زیادی را از دوران باستان مصر در دل خود جای داده است. در ادامه در خصوص مسیر ها و تونل های مربوط به این مجسمه سخن می گوییم.
افسانه‌های زیادی در مورد راهروها و دالان‌های مخفی متعلق به مجسمه ابوالهول وجود دارد. تحقیقات صورت گرفته توسط  محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا، دانشگاه واسدا در ژاپن و دانشگاه بوستون، به شناسایی ناهنجاری‌های گسترده‌ای در اطراف مجسمه منتهی شده است، اگر چه این ناهنجاری‌ها می‌توانند کاملاً طبیعی باشند. در سال 1995 میلادی، گروهی از کارگران که در حال بازسازی یک پارکینگ در مجاورت مجسمه بودند، یک سری راهرو و تونل مخفی را یافتند که دو مورد از آن‌ها در نزدیکی مجسمه ابوالهول قرار داشتند. رابرت باووال بر این باور است که این تونل‌ها و دالان‌ها نیز همزمان با ساخت مجسمه ساخته شده‌اند.
میانه های سال‌های 1991 تا 1993، تیم آنتونی وست در حال تحقیق و گرد آوردن شواهد برای ثابت کردن فرسایش آبی مجسمه با استفاده از دستگاه‌های لرزه نگاری، شواهدی از ناهنجاری‌هایی به شکل فضاهای خالی که به شکل دالان یا فضای باز بودند را در چند متری زیر زمین، بین دست‌های مجسمه و پهلوهای آن یافتند. پس از این کشف، اجازه تحقیقات و کاوش‌های بیشتر به تیم داده نشد.
اکنون این مجسمه ی معروف جهانی به دلیل وزش باد، رطوبت و دودی که از شهر قاهره متصاعد می‌شود در حال تخریب است. از سال 1950 تاکنون یک پروژه مرمت و نگهداری پرهزینه و بزرگ روی این مجسمه آغاز شده اما در سال‌های اولیه از سیمان برای مرمت استفاده می‌شد که به هیچ عنوان با بافت سنگ آهکی اصلی مجسمه همخوانی نداشته و باعث صدمات بیشتر به آن شده است. در طی 6 سال، بیش از 2.000 قطعه سنگ آهکی به سازه اضافه شده و مواد شیمیایی به درون آن تزریق شده است اما این تلاش‌ها همگی با شکست مواجه شده‌اند. در سال 1988 میلادی، شانه چپ مجسمه ابوالهول در چنان شرایط بدی از فرسایش قرار داشت که تکه‌های سنگ روی آن شروع به افتادن کردند.
اکنون مرمت‌های متعددی روی شانه مجسمه در حال انجام بوده و تلاش می‌شود که بخشی از خاک درون مجسمه بیرون کشیده شود. علاوه بر این، امروزه تمرکز اصلی بر روی مرمت بنا بوده و کمتر به کاوش‌ها و حفاری‌های باستان شناسی پرداخته می‌شود. به همین علت است که سال های زیادی باید صرف شود تا رمز و راز های موجود در دل این مسجمه کشف شود تا کمترین میزان آسیب به این بنای تاریخی وارد شود.
 

لوگو اسپانسر